Vorige maand kondigde ik aan uit te willen zoeken hoe het geld in onderwijsland verdeeld wordt en hoe die verdeling vanaf 1995, het jaar waarin de in het voortgezet onderwijs werd ingevoerd, veranderde. Ik kreeg veel reacties. Van collega’s die eerder zoiets hadden proberen uit te zoeken, journalisten die me waarschuwden voor de onwil van scholen om mee te werken en meer dan een handvol sympathisanten die me waarschuwden voor een burn-out.

Inmiddels heb ik in kaart gebracht hoe het onderwijsgeld in 2014, zeer globaal, verdeeld werd. Daar schrijf ik volgende week, als alle grafieken af zijn, een stuk over.

Hetzelfde wil ik nu doen voor het jaar 1995, waarin de lumpsum werd ingevoerd. Alleen via zo’n vergelijking kan ik verschillen op het spoor komen, om die vervolgens proberen te verklaren.

Eén probleem: in 1995 werd maar weinig in the cloud gewerkt. Misschien ligt ergens in een zolderkast van het ministerie nog een verdwaalde jaarrekening uit 1995. Wellicht liggen de jaarrekeningen van koepelorganisaties nog ergens in een la van DUO. Zowel op het ministerie als bij DUO wordt inmiddels druk gezocht naar de bonnetjes uit die tijd.

Welke school geeft mij inzage in de jaarrekeningen?

Ondertussen wil ik verder met mijn onderzoek. Daarom zoek ik naar scholen en koepelorganisaties die hun financiële gegevens altijd netjes bewaard hebben, en die mij inzage willen geven in jaarrekeningen van twintig jaar terug.

Gaat er meer geld naar vmbo-leerlingen dan naar vwo-leerlingen?

Daarnaast ben ik benieuwd naar hoe het geld vandaag de dag over scholen van verschillende niveaus verdeeld wordt. Gaat er bijvoorbeeld meer geld naar vmbo-leerlingen dan naar vwo-leerlingen, en hoe verhouden die bedragen zich tot het geld dat iedere school jaarlijks per leerling krijgt?

Let wel: ik ben er niet op uit financiële schandalen van individuele koepels en scholen aan het licht te brengen. Als u strippers inhuurde voor de personeelsdag, zal dat De Correspondent niet halen. Ik ben allereerst geïnteresseerd in een historisch overzicht van globale geldstromen en de verdeling van geld over de verschillende onderwijsniveaus. Individuele koepels en scholen zal ik dan ook niet noemen. Pas in een later stadium, als een vergelijking tot opmerkelijke uitkomsten leidt, zal ik contact zoeken met scholen om die veranderingen te verklaren.

De koepelorganisatie waar mijn school onder valt, geeft volledige openheid van zaken. Welke scholen en koepels volgen? Mijn e-mailadres is johannes@decorrespondent.nl.

Er gaat 32 miljard euro per jaar naar onderwijs. Help mij de bonnetjes terugvinden Er wordt veel geld besteed aan onderwijs, maar mede door de invoering van de lumpsumfinanciering in 1995 is onduidelijk waar dat geld precies terechtkomt. De komende maanden wil ik de geldstromen in kaart brengen. En daar kunnen jullie mij bij helpen.
Lees hier de oproep terug