Het beste uit andere media

Honderdduizend fans op YouTube, maar de huur kun je niet betalen Dit is een bizar verhaal over internetsterren die niet rond kunnen komen. Ze klussen bij, bijvoorbeeld als serveerster, om de huur te betalen. Vaak komen die twee identiteiten samen. Dan moet zo’n internetster op de foto met fans, met de vieze borden nog in de hand. Een YouTube-ster die bij Starbucks werkte, moest ontslag nemen omdat fans haar rooster uit hun hoofd hadden geleerd. Dit is niet alleen een artikel dat heel fijn wegleest, het was voor mij ook een eye-opener dat de meeste socialemediasterren niet rond kunnen komen. We kennen natuurlijk alleen succesnummers als Enzo Knol (die volgens Quote goed is voor ‘tonnen per jaar’), maar eronder bestaat een middenklasse van onderbetaalde sterren. Kijkers worden kwaad als ze sponsordeals sluiten, tegelijkertijd past het niet bij hun imago om over deze problemen te praten. (Ernst-Jan Pfauth) Get rich or die vlogging: The sad economics of internet fame (leestijd: 19 minuten) De vijanden van Monsanto krijgen er een duivel bij Mensen die Monsanto als de baarlijke duivel zien (wat allicht overdreven is, maar wat niet volledig zonder grond is), krijgen er een nieuwe vijand bij. Na de superfusie tussen chemiegiganten Dow en DuPont overtroeft de agritak van het nieuwe DowDuPont concurrenten Monsanto en Syngenta als het gaat om de gecombineerde verkoop van pesticiden en zaden. Tom Phillpot van Mother Jones zet de consequenties van de fusie op een rij. Een nog grotere machtsconcentratie in de agribusiness. En een nog intiemer huwelijk tussen zaden en pesticiden. Want al beloofden de zadenmakers ooit dat genetisch gemodificeerde zaden die resistent zijn tegen plagen ons naar een pesticidenvrije toekomst zouden brengen, in de praktijk is daar vooralsnog weinig van gekomen. Deze fusie tussen het vooral in zaden grote DuPont en het vooral in pesticiden grote Dow bewijst juist dat bedrijven hun kaarten zetten op de combinatie. (Tomas Vanheste) Move Over, Monsanto: The Pesticide and GMO Seed Industry Just Spawned a New Behemoth (leestijd: 5 minuten) Het huzarenstukje van een ontzagwekkende man Elon Musk, de man achter de Tesla, heeft een aantal doelen in het leven. Eén ervan is een miljoen mensen op Mars neerzetten, met zijn project SpaceX. De kans wordt steeds groter dat dit hem gaat lukken. Tim Urban, de man achter het populaire blog Wait But Why mocht live verslag doen bij de lancering van een raket door SpaceX. Het werd een unieke gebeurtenis in de geschiedenis van de ruimtevaart: het lanceren van een raket, het in een baan om de aarde brengen van satellieten én het op land laten landen van de raket. (René Clerc) SpaceX Launch Live Webcast and Explanation (leestijd: 45 minuten) Waarom Republikeinen niet het monopolie op religie hebben Je zou het bijna vergeten, maar het zijn niet alleen Republikeinen die zich op het christelijk geloof beroepen. Ook president Barack Obama heeft in zijn jaren als ‘community organizer’ in Chicago een soort bekering meegemaakt. En dat is sindsdien belangrijker voor zijn politieke werk dan velen weten. Dit stuk neemt je mee naar een aantal sleutelmomenten uit zijn politieke loopbaan, waar een min of meer humanistische interpretatie van het christendom een rode draad vormt. En dat is tegen het zere been van Republikeins Amerika dat zich ook in de reacties onder het stuk ongenadig doet gelden. Een stuk, kortom, dat je het mooie (Obama die in vier uur tijd een preek uit zijn pen laat vloeien) en het lelijke (het treurige feit dat er werkelijk niets van Obama’s eenheidsstreven is terechtgekomen) van de relatie geloof en politiek laat inzien. (Karel Smouter) The Quiet Impact of Obama’s Faith (leestijd: 20 minuten) Zo doe je dat dus, privacy uitleggen Hoe maak je een abstract begrip als privacy concreet? Hoe maak je dat wat je vaak niet kunt zien inzichtelijk? Tegen die vragen loop ik als journalist vaak op. Ik ben altijd op zoek naar vormen, voorbeelden, beelden om dit o-zo-belangrijke-maar-net-zo-vage concept journalistiek bij de hoorns te vatten. En dat lukt zeker niet altijd. Ik ben dan ook ronduit jaloers op deze prachtige interactieve pagina van de NOS. Aan de hand van drie wetten die dit kabinet in voorbereiding heeft, laat de pagina prachtig zien wat de gevolgen daarvan zijn voor onze privacy. Sterk opgemaakt, helder uitgelegd, chapeau! (Maurits Martijn) Datadrift

Het beste uit De Correspondent

Hoe een advocatenkantoor in naam van de patiënt tegen lagere medicijnprijzen lobbyt Advocatenkantoor KienLegal voerde de afgelopen jaren de belangrijkste taken uit voor een aantal patiëntenstichtingen, maar hielp daarmee ook opvallend vaak farmaceutische- of medische voedingsbedrijven. Een eerste blik in een juridische trukendoos waarin een ontelbaar aantal petten lijkt te zitten.
Lees hier het artikel van Lucien Hordijk
Wie de wereld wil veranderen moet onredelijk, onrealistisch en onuitstaanbaar zijn Waarom is kritiek op immigratie nu gemeengoed, terwijl je er dertig jaar geleden nog voor werd vervolgd? En waarom lijkt Zwarte Piet nu te verdwijnen, terwijl vijf jaar geleden vrijwel niemand er racisme in zag? Hoe komen, kortom, grote veranderingen in ons wereldbeeld tot stand? Maak kennis met een van de meest verhelderende verklaringen.
Lees hier het essay van Rutger Bregman
Handig: je tampon aansluiten op het internet. Maar hoe veilig is dat? Steeds meer alledaagse objecten worden aan het internet gehangen. Maar hoe houd je controle over de datastromen van je slimme tv, Barbie, auto en, ja, zelfs tampons?
Lees hier het artikel van Dimitri Tokmetzis
Zijn meer voedselkilometers altijd slechter voor het milieu? Over voedsel doen veel beweringen de ronde. Een van de hardnekkigste: hoe meer voedselkilometers, hoe slechter dat is voor het milieu. Toch kun je soms beter je tomaten uit Spanje halen dan uit het Westland. Ook als je in het Westland woont. Een paar onverwachte en ongemakkelijke handreikingen voor je kerstmenu.
Lees hier het artikel van Evert Nieuwenhuis
Er is weinig mis met sociale media. Het probleem is wat kinderen níet meer doen Waarom zijn sociale media zo ontzettend aantrekkelijk en verslavend? Wetenschappers én jongeren die hier over nadenken pleiten voor bewuster mediagebruik. Daar worden kinderen slimmer en socialer van.
Lees hier het artikel van Marilse Eerkens