Ik wil niet te veel vertellen over het spannende verhaal van de game Firewatch. weten telkens twijfel te zaaien of je op het verkeerde been te zetten. Ieder snippertje informatie over de ontwikkeling van het verhaal kan een spoiler bevatten.

Ik kan wél het begin schetsen. Je bent de dertiger Henry, staat op een kruispunt in je leven, neemt een baantje als vuurwachter in de bossen van Wyoming en waakt in een afgelegen uitkijkpost over het omringende land. Een jaar geleden is er een aantal mensen gestorven in een vreselijke bosbrand.

Je bent alleen. Het enige contact met de buitenwereld verloopt via je portofoon. Aan de andere kant daarvan zit je baas, een wat vinnige dame genaamd Delilah. Ook zij probeert ergens mee in het reine te komen. Je bent voor alles - voedsel, hulp, gezelligheid - van haar afhankelijk.

Je gaat eropuit. Gewapend met kaart, kompas en klimuitrusting loop je rond in een prachtige omgeving. Je trekt door een ruig terrein met heuvels, bossen, beken en dalen. Je vergaapt je aan zonsondergangen en imposante sterrenhemels. Je hoort vogels fluiten, rivieren stromen en de wind de bladeren beroeren.

Maar je weet dat er iets niet in de haak is. Een naar gevoel bekruipt je. Sommige dingen kloppen gewoon niet. Aan jou om dat uit te zoeken. Er zijn zeker aanwijzingen te vinden, maar die spreken elkaar vaak tegen, of maken op zichzelf weinig duidelijk. Je kunt, als je wilt, contact zoeken met Delilah, met wie je, zo kan ik wel verklappen, een sterke band opbouwt en scherpe, doch liefdevolle gesprekken voert. En al lopend en speurend graaf je dieper door op thema’s als de dood, liefde en eenzaamheid.

YouTube
De trailer van Firewatch.

Hier en daar heb ik kritiek gelezen dat het spel soms wat traag is. Dat je soms te veel moet wandelen en zoeken om verder te komen. Ik ben het daar niet mee eens. Het is juist de afwisseling tussen spanning en ontspanning die het spel zo aantrekkelijk maakt. Ik vond het soms, na een dag hard werken, een verademing om even met mijn koptelefoon op door de heuvels van Wyoming te banjeren en me te vergapen aan de prachtige vormgeving: de ondergaande zon, de vogels, het geschraap van mijn voeten over een stenen pad.

De gameplay is dan ook heel natuurlijk. Je kunt klimmen, springen, spullen gebruiken, echt interacteren met je omgeving, zonder dat het ergens ingewikkeld wordt. Je wordt subtiel door het verhaal geleid, terwijl je met de minimale middelen die je hebt, toch de controle lijkt te houden.

Firewatch is kortom zeker een aanrader. En verder verklap ik niets.

YouTube
En 17 minuten gameplay.
Meer info over Firewatch Op de site van ontwikkelaar Campo Santo vind je meer informatie over Firewatch. Het spel is beschikbaar voor pc, PlayStation en Xbox en kost ongeveer 17 euro. Ga naar Campo Santo

Geïnteresseerd in andere games? Probeer deze eens:

In dit spel sterft je zoon aan kanker (en beleef je het leven in al zijn gruwelijkheid en schoonheid) Onlangs verscheen een bijzondere game gebaseerd op een waargebeurd verhaal: That Dragon, Cancer. Je volgt een vader en een moeder die langzaam hun zoon verliezen aan kanker. Hoe een spel je dwingt je in te leven in een ander. Bevat spoilers. Lees het verhaal van Dimitri hier terug In deze onderhoudende game moet je een moord oplossen (en kom je erachter wie je zelf bent) In de bijzondere game Her Story moet je een moord oplossen. En een nog groter mysterie. Het levert een razend spannend spel op waar je nog uren over na kunt praten. Lees het verhaal van Dimitri hier terug In deze drie geslaagde games moet je het verhaal zelf bij elkaar sprokkelen Zijn het eigenlijk wel spelletjes? Zijn het misschien films? Of interactieve verhalen? In de games Gone Home, Dear Esther en Amnesia: The Dark Descent moet je zelf op zoek gaan naar het verhaal. Bij twee is dat verhaal ontroerend. Bij één ronduit eng. Lees het verhaal van Dimitri hier terug Tip: Speel deze spannende Zweedse game in het donker Year Walk is een prachtig vormgegeven game in de sfeer van de series The Bridge en The Killing. En de verhalen die je beleeft zijn eeuwenoud. Op zoek naar liefde en de toekomst in de Zweede wildernis. Lees hier de aanbeveling. In deze twee games is volwassen worden een harde leerschool Randal’s Monday en Broken Age zijn twee point-and-click-games die gaan over de moeilijke weg naar volwassenheid. Eén is fenomenaal mislukt en één fenomenaal geslaagd. Lees het verhaal van Dimitri hier terug In deze Game of Thrones neem je alle belangrijke beslissingen zelf Het Amerikaanse Telltale Games maakt met Game of Thrones de hooggespannen verwachtingen van de fans helemaal waar. En wordt het je toch te zwaar, dan kun je altijd nog bijkomen met het lichtvoetige Tales from the Borderlands. Lees het verhaal van Dimitri hier terug