Benieuwd hoe (olie)bedrijven lobbyen voor of tegen klimaatbeleid?
De Britse onderzoeksorganisatie InfluenceMap heeft een uitstekende website waar je de standpunten van bedrijven zoals Shell kunt terugvinden.
Ik doe momenteel onderzoek naar de klimaatlobby van Shell in het kader van mijn project over de olie- en gasgigant. In een serie gesprekken met Shellmedewerkers onderzoek ik hoe het is om bij het bedrijf te werken en wat het kan doen tegen klimaatverandering. Een terugkerend thema in de gesprekken is de lobby van Shell, genoeg reden voor mij om daar verder in te duiken.
De website van InfluenceMap biedt er alvast een goed overzicht van. Zo was het bedrijf uitgesproken voorstander van hervorming van het Europese emissiehandelssysteem ETS, dat bedoeld is om CO2-uitstoot effectief te beprijzen zodat duurzame energie aantrekkelijker wordt. Maar die hervorming moest wel gepaard gaan met gratis uitstootrechten voor elektriciteitsopwekking op Shell-locaties. Zo zitten er wel meer inconsistenties in Shells lobbyprofiel. Het beeld dat ik ervan krijg: klimaatbeleid is goed, zolang het niet ten koste gaat van Shells activiteiten.
Shell presteert overigens wel het beste van de olie- en gasbedrijven in de ranking van InfluenceMap. Lees verder via de linkjes hieronder. Woensdag interview ik Dylan Tanner en Thomas O’Neill, respectievelijk de directeur en de hoofdonderzoeker van InfluenceMap, over Shells lobby. Als jullie vragen willen aandragen neem ik die graag mee.
Hier de ‘profielpagina’ van Shell op de website van InfluenceMap Hier een ranking van de 100 grootste bedrijven en 30 invloedrijke branche-verenigingen Hier vind je de rapporten van InfluenceMap, waaronder een recent onderzoek naar de uitgaven van oliebedrijven aan beïnvloeding (of: obstructie) van klimaatbeleid Doe je mee met de Shelldialogen? Wil je de serie volgen? Schrijf je hier in voor mijn persoonlijke nieuwsbrief, die ik gemiddeld eens in de tien dagen verstuur