Alle verhalen over de staat van de straat in je inbox? Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief
Journalistiek gaat vaak over instituties. Maar behalve de staat is er natuurlijk ook de straat. Waar hiphop de stem is van de ongehoorde. Waar ongeziene multiculturele microrevoluties aan de gang zijn. Waar vechtsport een onverwachte oplossing voor criminaliteit blijkt. Daarom ben ik een themaredactie begonnen. Samen onderzoeken we de staat van de straat.
Lak aan slapende honden. Aan heilige huisjes. Informeren, inspireren, rellen, vieren. Problemen bespreekbaar maken of juist voor even laten verdwijnen. Dat is hiphop.
En de rode draad van een nieuw collectief op De Correspondent. Met zes (gast)correspondenten publiceren we al een tijd verhalen over sociaal-maatschappelijke kwesties, elk vanuit onze eigen expertise: Identiteit, Populaire cultuur, Hiphop, Verbeelding & Verwondering, Straatintellect en Vooroordelen.
- Waarom O.J. Simpson het slechtste voorbeeld is om rassenongelijkheid in de VS aan de kaak te stellen bijvoorbeeld.
- Of de dubbele standaard die er bestaat wat betreft de vrijheid van meningsuiting van witte en niet-witte Nederlanders.
- Alle misvattingen over hiphop waar we nu echt eens over op moeten houden.
- Het koloniale verleden van Nederland dat doodgezwegen wordt.
- Hoe je met vechtsport criminelen van de straat houdt – en ze er weer op krijgt.
- De stoffige NPO, die met achterhaald beleid bijna zorgde voor de ondergang van een van hun grootste troeven; hiphopplatform 101Barz.
- Of hoe etnisch profileren door de Nederlandse politie segregatie vergroot.
Het is een kleine greep uit de verhalen die we de laatste maanden maakten. Het topje van de ijsberg, wat ons betreft. Vijf gastcorrespondenten en ik werkten intensief samen om deze nieuwe richting binnen De Correspondent groter en sterker te maken. Ik stel ze graag aan je voor.
Even voorstellen
Henk van Straten, Eindhoven (1980) is gastcorrespondent Verbeelding en Verwondering. Van de zomer maakte hij denkbeeldige portretten bij foto’s van vreemden, nu schrijft hij onder meer over vechtsport, al dan niet in combinatie met criminaliteit en sociaal-economische ongelijkheid. Hij blijft zich de komende tijd richten op vechtsport; op waarom er voor kinderen die aan vechtsport doen geen fatsoenlijke regelgeving is, bijvoorbeeld. En hij ging op pad met ‘s lands meest gevraagde maar tegelijk in mysterie gehulde hiphopvideomaker; de activistische en immer grappige Teemong.
Malique Mohamud, Rotterdam (1984) is gastcorrespondent Straatintellect. Hij richt zich op het inzichtelijk maken van de culturele relevantie van hiphop. Denk: wat maakt de straat een bron van culturele innovatie, welke politieke en sociale gebeurtenissen maakten hiphop tot stem van de ongehoorden? En welke rol speelt hiphopcultuur vandaag de dag in de burgerrechtenstrijd of tijdens revoluties? Je kunt Mohamud ook kennen als schrijver en regisseur van de korte film La Rage, over politiediscriminatie en straatcultuur, die we hier een aantal weken geleden vertoonden.
Saul van Stapele, Den Haag (1974) is gastcorrespondent Populaire cultuur. Hij is de don van de hiphopjournalistiek in Nederland en zonder twijfel de meest ervaren journalist van het collectief. Hij schrijft over muziek, met een speciale interesse voor jeugdcultuur. Eerder zette hij bijvoorbeeld golden child Ronnie Flex in de studio met zijn inspirator Spinvis, wat zorgde voor een wonderlijk tweegesprek over het schrijven, maken en beleven van muziek. Nu is hij bezig met een verhaal over Broederliefde, de rapformatie van straatvoetballers uit Rotterdam die nu intussen landelijk op nummer één staat.
Thomas Heerma van Voss, Amsterdam (1990) is gastcorrespondent Hiphop. Hij schrijft misschien wel de mooiste portretten van De Correspondent. Thomas was eerder voor ons bij de geboorte van New Wave, het hiphopcollectief dat vorig jaar alle verkoop- en streamingrecords verbrak, en ging met onder meer ‘s lands eerste grote rapper Extince, straatprofessor Hef en de controversiële Appa op pad. Op dit moment werken we samen aan een parallelportret van twee nieuwe Belgische helden; de ingetogen, plat Vlaams rappende Tourist LeMC en de Amerikaans ingestelde rouwdouwer Woodie Smalls.
Sinan Çankaya, Amsterdam (1982) is gastcorrespondent Identiteit. Hij is cultureel antropoloog en weet alles over politiediscriminatie, in- en uitsluiting, veiligheid en diversiteit. Met gouden pen schreef hij al over hoe we Nederland een plek voor iedereen kunnen maken en maakte hij naar aanleiding van de film La Haine, waarin de racistische Franse politie in de banlieues centraal staat, een reportage over discriminatie door onze eigen politie. Vanaf deze week schrijft hij een maandelijkse column over ‘microrevoluties’; ontmoetingen en gebeurtenissen die de maatschappij vooruithelpen en zorgen voor meer gelijkheid.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Klinkt goed? Vanaf nu is er een nieuwsbrief waarin je al onze verhalen en dossiers kunt volgen. Op 1 juni versturen we de eerste; een overzicht van al onze eigen verhalen met betrekking tot media, cultuur, hiphop en sociaal-maatschappelijke kwesties, aangevuld met mooie producties uit andere media. Tip ons vooral; ook ideeën voor nieuwe verhalen zijn altijd welkom. Tot heel snel.