Vimeo

Deze week ruim baan voor een korte film, die een geestige vormt van het technologisch vierluik van de afgelopen weken. Na het portret van digitale occupy tegenover de terreur van Google, de overwegingen van en de verfrissende, maar toch ook zwartgallige kijk van Evgeny Morozov op de verdiensten van de digitale revolutie, is het tijd voor een humoristische ode aan de

Correspondenten Eline Jongsma en Kel O’Neil maakten een portret van de bedenker van een app die het virtuele bestaan op letterlijk onnavolgbare wijze regelt. Ik word heel vrolijk van zo’n filmpje, omdat het zowel inhoudelijk als in de behandeling van het onderwerp toont hoe speels we met technologie om kunnen gaan. Dit is voor mij het ideale antwoord op de donkere bespiegelingen van Evgeny Morozov.

Ik heb al lange tijd bewondering voor de manier waarop O’Neill en Jongsma films en installaties maken. Ik leerde hen enkele jaren geleden kennen toen ze me in New York hielpen met een aflevering voor VPRO’s Tegenlicht. Jong, kritisch en creatief - ideaal voor een serie in mijn tuin (al wist ik toen nog niet dat ik ooit een tuin zou beheren).

O’Neill noemt hun werk zelf altijd shows. Een mooi woord om aan te geven dat ze visuele verkenningen uitvoeren waarbij verschillende stijlen worden gecombineerd. Zo bedachten ze de term Minimal Viable Product voor hun reeks bijdragen aan De Correspondent. O’Neill: ‘The show I’m working on now is called Minimum Viable Product. MVP’s main theme is technology as philosophy, and as such it investigates the work of creative technologists who, knowingly or unknowingly, use their creations to say something—about society, about culture, or even just about themselves.

Je kunt meer over de manier van kijken van O’Neill en Jongsma vinden in de korte videoboodschap hieronder.

Vimeo