Economen en sociologen blijven bakkeleien over ‘t onderwijs

Eerder schreef ik een notitie over de ruzie die ontstond tussen onderwijseconomen en -sociologen naar aanleiding van een CPB-rapport dat de onderwijssociologie grotendeels passeert. Sociologen reageerden daar kritisch op.

Inmiddels hebben de sociologen er meerdere blogs aan gewijd, heeft econoom Lex Borghans op de sociologen gereageerd en verscheen er een kritische reactie van een onderwijsonderzoeker van de Radboud Universiteit Nijmegen. Ik schrijf een stuk over dit methodologische conflict. Lezen jullie mee?

Dit is een kritisch stuk van onderwijsonderzoeker Geert Driessen (Radboud Universiteit Nijmegen) Met deze reactie van sociologen op het CPB-rapport Kansrijk Onderwijsbeleid begon het allemaal Deze onderwijsonderzoeker deed er nog een schepje bovenop ‘De sociologie heeft de laatste decennia de boot gemist,’ schreef econoom Lex Borghans in reactie. Daar reageerden sociologen dan weer op Om vervolgens terug te keren naar de inhoud: voor of tegen vroege differentiatie in het onderwijs?