Bobbi, 7.10 uur: ‘Vandaag is de eerste dag van het experiment. Ook al is het nog geen half negen, ik ben nu al door dit experiment beschadigd. Vannacht had ik een nachtmerrie, nee, zeg gerust nachthengst, over dat ik mijn mobiel die middag weer terug zou krijgen. Ik deed mijn mobiel aan en de filmrol stond vol met selfies van de receptionisten!’

Niamh, 7.52 uur: ‘Ik heb er nu al geen zin meer in.’

Bob, 8.00 uur: ‘Toen ik wakker werd moest ik mezelf er elke vijf minuten aan herinneren dat vandaag de eerste dag van een loodzware week is. Vooral omdat we uitval hebben en dan naar de McDonald’s gaan. Geen telefoon betekent dus geen kortingsbonnen en dus financieel achteruitgaan waardoor we andere dingen achterwege moeten laten omdat we simpelweg onze telefoon niet hebben. Kapot stom.’

Nina, 9.35 uur: ‘Wiskundetoets gemaakt. Niemand die zijn mobiel pakt, geen berichten om te lezen. Geen lichtjes of geluidjes... Bevalt me best wel, die rust.’

Lotte, 9.38 uur: ‘Ik wilde m’n ouders vertellen hoe slecht wiskunde ging, maar dat kan dus niet.’

Feyza, 9.38 uur: ‘Iedereen zit zonder telefoon. Ik heb me eindelijk kunnen focussen op mijn toets zonder aan enige social media te denken. Mensen praten eindelijk een keer met elkaar in plaats van op hun telefoon te zitten. Waarschijnlijk doe ik morgen een horloge om.’

Manou, 9.41 uur: ‘En dan loop je ’s ochtends met de hele klas naar de receptie om je telefoon in jouw eigen gekleurde sok te stoppen. Van alle kanten werden ons verbaasde blikken toegeworpen en mevrouw Muijs van scheikunde kwam ons vragen ‘waarom we in hemelsnaam onze telefoons inleverden bij de balie’. Vlak nadat ik mijn telefoon ingeleverd had, tastte ik naar mijn broekzak om op mijn telefoon te kijken of ik nog appjes, retweetjes of likes gekregen had. Even vergeten dat ik hem net ingeleverd had...’

Justin, 10.00 uur: ‘Ik ging uit verveling boter, kaas en eieren spelen in m’n schrift. Werd de leraar boos.’

‘Mijn zakken hebben nog nooit zo leeg gevoeld’

Jamie, 10.15 uur: ‘Evi en ik zitten bij Frans. En zonder telefoon is het veel gezelliger. Alleen mevrouw Tuinstra blijft maar zeggen: ‘Hou eens op met praten, jullie.’ (Lees dat met een heel boze stem.) Maar goed, ik mis hem al twee uur helemaal niet.’

Manou, 10.20 uur: ‘Het grootste probleem van ‘het leven’ zonder telefoon is de tijd. De klokken in 73% van de lokalen staan zo ongeveer óf 3 uur voor óf 7,5 uur achter. Voor de volgende klankbordgroep ga ik aangeven dat er werkende klokken in de lokalen moeten komen. =)’

Feyza, 10.20 uur: ‘Mijn zakken hebben nog nooit zo leeg gevoeld als tijdens de Franse les. De gedachte dat iemand mijn telefoon heeft gestolen spookt de hele tijd rond in mijn hoofd. De neiging om mijn WhatsApp, Snapchat en Instagram te checken is vrij groot en ik ben bang dat ik over een paar dagen enorme FOMO zal hebben: Fear Of Missing Out. Ik begin me nu ook enorm te ergeren aan de klaslokalen zonder klok. Hoe duur is een klok?’

Evi, 10.30 uur: ‘Ik zit nu al twee uur zonder telefoon, maar mis hem nog niet. Het is erg gezellig in de Franse les met Jamie, al vindt de docente ons gepraat niet zo leuk.’

Feyza, 11.35 uur: ‘Zojuist heb ik de mediatheek waarschijnlijk voor het eerst in deze vier jaar serieus en vrijwillig gebruikt. Onze presentatie hebben we met pen en papier geschreven. De laatste keer dat ik dat heb gedaan, was op de basisschool. Normaal gesproken heeft iedereen zijn presentatie op zijn telefoon staan.’

‘Het is in de pauze best lastig om je vrienden te vinden’

Quinty, 11.48 uur: ‘‘We mogen elkaar niet kwijtraken!’ is een zin die in de afgelopen uren minstens twee keer voorbij is gekomen. Dat komt doordat slechts een aantal mensen daadwerkelijk het schoolrooster in een agenda heeft staan. Vandaag hebben we het 7de en 8ste uur uitval, maar ja... daar kwamen we pas later achter dan we hadden kunnen weten met mobieltjes.’

Jasper G., 11.51 uur: ‘Het tussenuur is begonnen. We zitten hier pas één minuut en meteen zuchten mijn maten dat ze op hun telefoon willen. Ikzelf ondervind (nog) geen problemen, maar wie weet hoelang het nog duurt voor de plaag ook mij in z’n greep krijgt.’

Niamh, 12.50 uur: ‘Het is best lastig om je vrienden te vinden in de pauze als de helft in andere klassen zit en je elkaar niet kunt appen.’

Megan, 12.10 uur: ‘Elke keer m’n hand in m’n tas doen om vervolgens te bedenken dat ik geen telefoon heb.’

Ylana, 15.00 uur: ‘Een economieles met telefoon is al bijna niet te doen, maar zonder telefoon keek ik in de eerste 5 minuten al uit naar het einde van de les. Maar op zich was het voor deze les handig dat ik geen afleiding had, aangezien het de laatste les voor de toets is.’

Quinty, 13.25 uur: ‘Vijf uur zonder mobiel. Ik mis hem eigenlijk niet eens. Daar zit ik dan, in de studieruimte met Yasmine en Manou. De bedoeling was economie leren, maar in plaats daarvan praten we over of we verslaafd zijn en of we onze mobieltjes een nacht hier zullen laten, maar daar denken we nog even over na. We zijn wel ergens achter gekomen: we zijn veel meliger zonder mobiel... Alles is ineens 10 keer leuker xD. OF het komt doordat we geen telefoons hebben, maar het is zo. (Manou gniffelde zelfs toen ze dit las)’

Jamie, 13.45 uur: ‘Ik zit een boek te lezen in m’n tussenuur. U mag trots zijn. Ik mis hem nog steeds niet trouwens.’

Jasper T., 14.45 uur: ‘Ik heb besloten niet mee te doen aan dit experiment om de volgende reden: ik zag dat de hele klas meedeed en daarom zou het geen probleem zijn als ik er niet aan mee zou doen. Daarnaast vond ik het heel erg onhandig om niet bereikbaar te zijn, bijvoorbeeld als m’n werk me te pakken probeert te krijgen of als trainen naar een uur eerder is verplaatst. Kortom, ik dacht dat het te onhandig zou zijn om een week lang een halve dag onbereikbaar te zijn.’

Manou, 15.08 uur: ‘Bij thuiskomst: 335 WhatsAppberichten, 2 Snapchats, 14 Twitterberichten, 15 berichten op Instagram en één voicemailbericht.’

Simon R., 15.10 uur: ‘Dit was de eerste dag op school zonder mobiel. Voor velen was dit een nachtmerrie, maar ik vond het wel meevallen. Ik merk af en toe wel dat ik de neiging heb om mijn mobiel te pakken om de tijd te zien en dat ik me dan weer realiseer dat ik hem pas aan het einde van de dag kan ophalen. Op zo’n moment voel je je wel een beetje ‘leeg’ zonder mobiel, maar in plaats daarvan lees je je boek voor Nederlands of Engels. Andere dingen die ik heb gedaan, zijn: tekenen en spelletjes zoals boter, kaas en eieren.’


Meer over dit experiment:

Deze klas leeft een week zonder mobieltje op school In mijn mentorklas, 4 vwo b, stuurde ik er een leerling uit omdat hij tijdens de les een spelletje zat te spelen op zijn telefoon. Dat leidde tot een verhitte discussie in de klas. Wat zijn de gevolgen van smartphones in het klaslokaal? Mijn mentorklas probeert het een week zonder. Lees hier meer over de aanleiding van dit experiment Experiment: Een week zonder mobieltje op school. Dag 2. Leerlingen uit mijn mentorklas 4 vwo leven een week zonder mobiele telefoon op school. ’s Ochtends stoppen ze hun telefoon in een sok die ze inleveren bij de receptie, aan het eind van de lesdag krijgen ze hun mobieltje weer terug. Tijdens de week houden ze een dagboekje bij. Hoe vergaat het ze? Een selectie van de dagboekberichten op dag 2. Lees het verhaal van Johannes hier terug Experiment: Een week zonder mobieltje op school. Dag 3. Leerlingen uit mijn mentorklas 4 vwo leven een week zonder mobiele telefoon op school. ’s Ochtends stoppen ze hun telefoon in een sok die ze inleveren bij de receptie, aan het eind van de lesdag krijgen ze hun mobiel weer terug. Tijdens de week houden ze een dagboekje bij. Hoe vergaat het ze? Een selectie van de dagboekberichten op dag 3. Lees het verhaal van Johannes hier terug Experiment: Een week zonder mobieltje op school. Dag 4. Leerlingen uit mijn mentorklas 4 vwo leven een week zonder mobiele telefoon op school. ’s Ochtends stoppen ze hun telefoontje in een sok die ze inleveren bij de receptie, aan het eind van de lesdag krijgen ze hun mobieltje weer terug. Tijdens de week houden ze een dagboekje bij. Hoe vergaat het ze? Een selectie van de dagboekberichten op dag 4. Lees het verhaal van Johannes hier terug


Meer over computers op school:

Kinderen zitten gemiddeld vijf uur per dag achter een scherm. Is dat erg of juist goed? Leidt het toegenomen beeldschermgebruik van kinderen tot digitale dementie of worden het juist allemaal Einsteins? De tegenstrijdige opvattingen over kinderen en beeldschermen roepen veel vragen op. Lees het verhaal hier Ict in de klas. Zo werkt het wél Ict kan schoolprestaties verbeteren. Onderwijs op maat aanbieden, de docent meer tijd geven voor wat echt belangrijk is. Het kan er ook voor zorgen dat kinderen oppervlakkiger lezen en stof niet echt opnemen. Wat is waar in het debat over ict in het onderwijs? Lees het verhaal hier Er is weinig mis met sociale media. Het probleem is wat kinderen níet meer doen Waarom zijn sociale media zo ontzettend aantrekkelijk en verslavend? Wetenschappers én jongeren die hier over nadenken pleiten voor bewuster mediagebruik. Daar worden kinderen slimmer en socialer van. Lees het verhaal hier