Jamie, 8.00 uur: ‘Gister miste ik mijn telefoon helemaal niet eigenlijk. Ik krijg ook veel meer mee van de les, haha. O, en ik gebruik weer eens m’n horloge, want de tijd niet kunnen zien vond ik wel erg irritant.’

Yasmine, 9.58 uur: ‘Het valt me op dat iedere keer dat we over dit experiment vertellen aan leraren, ze meteen een big smile krijgen. Dit is overigens aan het begin van de les. Ergens halverwege krijgen ze door dat nu we ons vervelen zonder mobieltje, we wel met elkaar moeten praten en dus een stuk rumoeriger zijn. Ik vind het wel gezellig. Ik heb nu trouwens een boek meegenomen voor als ik me verveel. Nu kan ik tijdens geschiedenis lezen, praten of boter-kaas-en-eieren spelen.’

Nola, 10.00 uur: ‘Een blokuur geschiedenis zonder telefoon. Eén woord: DRAMA.’

Tim, 10.12 uur: ‘Ik merk dat mensen iets meer praten tijdens de les, maar wel meer opletten. Zelf merk ik niet veel verschil tijdens de geschiedenisles. Met mobiel voelt het misschien alsof de les nog wel langer duurt, omdat je dan steeds naar de tijd kijkt.’

Feyza, 10.14 uur: ‘Het is verschrikkelijk voor een meisje om geen telefoon bij zich te hebben. Ik moet nu helemaal naar de wc lopen om mijn lippenstift bij te werken.’

Evi, 10.25 uur: ‘We hadden onze telefoon nodig bij een opdracht voor biologie.’

Nina, 10.27 uur: ‘‘Je mag je mobiel gebruiken om voorbeelden op te zoeken.’ ‘Mevrouw, die hebben we niet!’ ‘O, dan kan je het zelf bedenken, haha.’ Weten wij veel welk autotroof organisme aan fotosynthese doet!’

‘Weten wij veel welk autotroof organisme aan fotosynthese doet!’

Nola, 11.00 uur: ‘Gelukkig straks een blokuur gym, hierbij heb je nooit je telefoon nodig. Maar nu eerst in Manou haar dagboek kamertjeverhuur. Ik sta op winnen!’

Quinty, 11.10 uur: ‘Vandaag geef ik uit school mijn telefoon aan m’n moeder. Ik mag er van mezelf niet op tot morgen na school. Manou heeft besloten haar telefoon tot vrijdag op school te houden en Yasmine heeft besloten het toch niet te doen.’

Manou, 11.24 uur: ‘Zoals ik eerder genoteerd heb, zal ik vanaf vandaag mijn telefoon ook ’s avonds op school laten.’

Luca, 13.30 uur: ‘Met gym en Duits zit ik nooit op m’n telefoon, dus de rest van de dag valt wel mee. Ik merk wel dat ik meer aantekeningen maak tijdens de les en beter oplet.’

Manou, 14.00 uur: ‘‘Normaal waren we nu selfies aan het maken,’ aldus Ylana tijdens de economieles. Maar stiekem denk ik dat het best handig is zo zonder telefoon, aangezien ik niet al te best voor economie sta en nu dus eindelijk oplet.’

Megan, 14.30 uur: ‘Laaange dag, alleen tijdens twee tussenuren behoefte gehad aan m’n telefoon. Merk dat ik hem tijdens de les niet per se mis.’

Manou, 14.21 uur: ‘Voor het eerst in het jaar je economiehuiswerk in de les af hebben voelt best wel goed =). Nu nog even 20 minuutjes niksdoen...’

Manou, 14.29 uur: ‘Ik mis mijn muziek.’

Robin, 15.00 uur: ‘De eerste twee dagen ben ik ziek geweest en heb ik mijn telefoon dus gewoon nog gehad. De eerste dag dat mijn telefoon bij de balie lag, viel het me gek genoeg erg mee. Ik had gedacht dat ik m’n telefoon veel meer zou missen dan dat ik eigenlijk deed.’

Laurens, 15.10 uur: ‘Was makkelijk vandaag, alleen vervelend tijdens twee tussenuren. Maar we gingen naar de Dekamarkt, dus viel wel mee.’

Simon, 15.50 uur: ‘Alle leraren vinden het helemaal leuk dat we geen mobiel bij ons hebben. Ook onze leraar geschiedenis. De les economie ging een stuk beter dan normaal. We hebben zelfs ons huiswerk afgekregen in de les.’

Alle leraren vinden het helemaal leuk dat we geen mobiel bij ons hebben’

Niamh, 16.17 uur: ‘83 gemiste WhatsAppjes, 12 uit verschillende groepen, 71 van mijn zusje.’

Quinty, 18.23 uur: ‘Vandaag ga ik dus helemaal niet op m’n mobiel. Ik kom net thuis (van eerst school en daarna werk), maar het eerste wat ik wilde doen was kijken of ik nog wat had gemist. Dat werd ’m dus niet... Ik twijfel of ik hiermee doorga tot vrijdag. Het bevalt me eigenlijk wel.’

Manou, 18.57 uur: ‘Normaal gesproken kom ik thuis uit werk en plof ik meteen op de bank om vervolgens de hele namiddag, tot het eten, naar mijn schermpje te staren. Nu dus niet... Dan maar mijn nieuwe favoriete boek Orang-oetans drijven niet uitlezen!’

Meer over dit experiment:

Experiment: Een week zonder mobieltje op school. Dag 4. Leerlingen uit mijn mentorklas 4 vwo leven een week zonder mobiele telefoon op school. ’s Ochtends stoppen ze hun telefoontje in een sok die ze inleveren bij de receptie, aan het eind van de lesdag krijgen ze hun mobieltje weer terug. Tijdens de week houden ze een dagboekje bij. Hoe vergaat het ze? Een selectie van de dagboekberichten op dag 4. Lees het verhaal van Johannes hier terug Experiment: Een week zonder mobieltje op school. Dag 2. Leerlingen uit mijn mentorklas 4 vwo leven een week zonder mobiele telefoon op school. ’s Ochtends stoppen ze hun telefoon in een sok die ze inleveren bij de receptie, aan het eind van de lesdag krijgen ze hun mobieltje weer terug. Tijdens de week houden ze een dagboekje bij. Hoe vergaat het ze? Lees het verslag van dag 2 hier terug Experiment: Een week zonder mobieltje op school. Dag 1. Leerlingen uit mijn mentorklas 4 vwo leven een week zonder mobiele telefoon op school. ’s Ochtends stoppen ze hun telefoon in een sok die ze inleveren bij de receptie, aan het eind van de lesdag krijgen ze hun mobieltje weer terug. De hele week houden ze een dagboekje bij. Hoe vergaat het ze? Lees het verslag van dag 1 hier terug Deze klas leeft een week zonder mobieltje op school In mijn mentorklas, 4 vwo b, stuurde ik er een leerling uit omdat hij tijdens de les een spelletje zat te spelen op zijn telefoon. Dat leidde tot een verhitte discussie in de klas. Wat zijn de gevolgen van smartphones in het klaslokaal? Mijn mentorklas probeert het een week zonder. Lees hier meer over de aanleiding van dit experiment