Moira, 9.00 uur: ‘Ik ben op donderdag gestalkt door mijn werk, dat was wel handig geweest om te weten.’

Bobbi, 9.55 uur: ‘En het is alweer de laatste dag. Ik heb mijn mobiel niet eens gemist. Gek hè?’

Quinty, 9.56 uur: ‘De laatste dag is aangebroken. Gisteren heb ik veel minder op m’n mobiel gezeten, evenals vanmorgen. Gisteren omdat ik merk dat m’n moeder het leuker vindt en vanmorgen omdat ik dan een stuk sneller ben.’

Manou, 9.56 uur: ‘En toen bleek aardrijkskunde uit te vallen. Ik heb nu echt behoefte aan mijn telefoon. Net als vanochtend na het werken. Die drang om nu op te geven en m’n telefoon te gaan halen is op dit moment best groot. Ik ga wel aan Quinty vragen of ze een spelletje met me wil doen.’

Yasmine, 10.06 uur: ‘Ik heb geen idee hoe laat het is. Want ik heb geen telefoon en alle klokken staan verkeerd. Een beetje Alice in Wonderland. Het is best wel rot dat ik nu niet even snel kan opzoeken hoe bepaalde woorden worden gespeld. Of naar Google Translate kan gaan tijdens Frans. ‘Daar heb je dan woordenboeken voor.’ Ja, maar als ik al die zware troep mee naar school neem in mijn rugtas, loop ik binnen een maand als Quasimodo.’

Ramon, 10.53 uur: ‘We hebben scheikunde. Ik voel me aangenaam rustig. Ik voel me serieuzer en ook geconcentreerder. In mijn hoofd is het stil en ik denk bijna niet aan mijn telefoon. Ik zou dit met gemak nog wel een weekje kunnen.’

Ylana, 11.06 uur: ‘Eigenlijk heb ik m’n telefoon de hele week niet echt gemist. Soms alleen als een les heel saai was, of als ik m’n vrienden kwijt was, maar al met al viel het heel erg mee.’

‘Manou en ik hebben bubbeltjesplastic gepakt. Dat werkt tegen de stress. Het is bijna alsof we ons touchscreen aanraken’

Yasmine, 12.38 uur: ‘Manou en ik hebben het bubbeltjesplastic uit uw lokaal gepakt. Dat werkt tegen de stress. Nu ik erover nadenk, is het bijna alsof we ons touchscreen aanraken.’

Quinty, 12.42 uur: ‘We zijn net terug van stijldansen (wat overigens echt leuk was) en kwamen te laat bij de volgende les, want ja, we hebben geen telefoon. Telefoontjes zijn deze les vervangen door logboekjes, waterflesjes (die zijn opeens superinteressant) en gedachtes.’

Justin, 13.20 uur: ‘En dan zit je bij geschiedenis, heeft één iemand zijn telefoon niet ingeleverd. Gaat-ie af... Faal.’

Manou, 14.34 uur: ‘De resultaten na 56,5 uur geen telefoon: 1.659 WhatsAppberichten, 38 berichten op Snapchat, 8 Twitterberichten, 48 updates op Instagram, één voicemail en twee sms’jes.’

Moira, 14.45 uur: ‘De drie dagen die ik mee heb kunnen doen, vielen me erg mee. Mijn telefoon heb ik niet echt gemist en ik let beter op, maar toch zou ik m’n telefoon liever bij me willen hebben.’

Megan, 15.00 uur: ‘Conclusie: niet veel moeite gehad met het inleveren van mijn telefoon, alleen tijdens pauze en tussenuur.’

Lindi, 15.10 uur: ‘Ik ben er wel aan gewend. In de pauze vond ik het wel gezelliger, maar voor de rest heb ik ’m niet heel veel gemist. Wat ik wel lastig vond is bijvoorbeeld bij wiskunde zonder muziek te moeten werken.’

Luca, 15.15 uur: ‘Eigenlijk heb ik m’n telefoon helemaal niet zoveel gemist. Misschien komt dat pas na een maand. Vond het experiment erg leuk en het helpt serieus wel voor op school. Ook al denk ik dat je nooit iedereen hiertoe kan zetten en dit kunt controleren.’

Jamie, 15.20 uur: ‘Deze week heb ik mijn telefoon niet erg gemist. Ik denk dat het best altijd zo zou kunnen zijn (tenminste, als iedereen het doet). Uiteindelijk gaat dat toch niet gebeuren, want onze generatie is nou eenmaal opgegroeid met telefoontjes. Maar goed, het was een leuk experiment en ik denk zeker dat ik hem meer in mijn tas zal laten zitten tijdens de les! Succes met het schrijven van uw stuk, meneer! =)’

‘De uren die ik op school niet aan mijn telefoon besteed, haal ik thuis dik in’

Simon K., 15.25 uur: ‘Ik heb mijn telefoon twee van de vijf dagen ingeleverd. Op maandag leverde ik mijn telefoon in, alleen ik merkte dat ik het erg rot vond dat ik de tijd niet wist. De tweede dag vergat ik mijn telefoon in te leveren. Toch zat ik er minder op dan normaal. Woensdag leverde ik wel mijn telefoon in. Ik vond het weer erg vervelend om de tijd niet te weten. Daarna merkte ik dat er geen verschil zat verder tussen dinsdag en woensdag, dus besloot ik m’n telefoon bij me te houden zodat ik gewoon de tijd wist. En soms om gewoon even wat dingen te bekijken.’

Jasper, 15.28 uur: ‘De uren die ik op school niet aan mijn telefoon besteed, haal ik thuis dik in. Verder is de concentratie tijdens de lessen niet beter of zo. Je vindt andere opties om je te vermaken, zoals galgje, kamertjeverhuur et cetera.’

Tim, 15.30 uur: ‘Ik vind het lekker rustig zonder mobiel. Doe mij nog maar een maand! Alleen zou ik het niet kunnen, maar als de hele klas het doet is het heerlijk. =)’

Zo begon dit experiment:

Experiment: Deze klas leeft een week zonder mobieltje op school In mijn mentorklas, 4 vwo b, stuurde ik er een leerling uit omdat hij tijdens de les een spelletje zat te spelen op zijn telefoon. Dat leidde tot een verhitte discussie in de klas. Wat zijn de gevolgen van smartphones in het klaslokaal? Mijn mentorklas probeert het een week zonder. Lees hier terug waarom de leerlingen dit experiment doen

Meer lezen?

Experiment: Een week zonder mobieltje op school. Dag 4. Leerlingen uit mijn mentorklas 4 vwo leven een week zonder mobiele telefoon op school. ’s Ochtends stoppen ze hun telefoon in een sok die ze inleveren bij de receptie, aan het eind van de lesdag krijgen ze hun mobieltje weer terug. De hele week houden ze een dagboekje bij. Hoe vergaat het ze? Lees het verslag van dag 4 hier terug Experiment: Een week zonder mobieltje op school. Dag 3. Leerlingen uit mijn mentorklas 4 vwo leven een week zonder mobiele telefoon op school. ’s Ochtends stoppen ze hun telefoon in een sok die ze inleveren bij de receptie, aan het eind van de lesdag krijgen ze hun mobieltje weer terug. Tijdens de week houden ze een dagboekje bij. Hoe vergaat het ze? Lees het verslag van dag 3 hier terug Experiment: Een week zonder mobieltje op school. Dag 2. Leerlingen uit mijn mentorklas 4 vwo leven een week zonder mobiele telefoon op school. ’s Ochtends stoppen ze hun telefoon in een sok die ze inleveren bij de receptie, aan het eind van de lesdag krijgen ze hun mobieltje weer terug. Tijdens de week houden ze een dagboekje bij. Hoe vergaat het ze? Lees het verslag van dag 2 hier terug Experiment: Een week zonder mobieltje op school. Dag 1. Leerlingen uit mijn mentorklas 4 vwo leven een week zonder mobiele telefoon op school. ’s Ochtends stoppen ze hun telefoon in een sok die ze inleveren bij de receptie, aan het eind van de lesdag krijgen ze hun mobieltje weer terug. De hele week houden ze een dagboekje bij. Hoe vergaat het ze? Lees het verslag van dag 1 hier terug