Op de Design Academy Eindhoven gebeurt iets bijzonders.

Veertien tweede- en derdejaarsstudenten kregen binnen het vak de opdracht een ‘seksueel ontwerp’ te bedenken. Met als doel seksualiteit een bewustere en doordachtere plek in het dagelijks leven te geven.

Afgelopen week presenteerden zij hun werk. Gewoon op school, in een klein zaaltje, voor één dag. Maar het resultaat is te bijzonder om niet met jullie te delen.

Seksueel ontwerpen...

Het masturbatiepak van Maud.

Het in het oog springendste ontwerp is het ‘masturbatiepak’ van Maud. Seks is altijd zo op de ander gericht, bedacht ze tijdens haar vooronderzoek, waarom hebben mensen niet meer seks met zichzelf? En waarom is masturbatie zo’n taboe onder vrouwen?

Als tegengeluid ontwierp ze een onesie met onopvallende gaten bij het kruis en borsten. Over de schouders zitten hengsels: trek je je schouders op, dan ontstaat een spanning op de clitoris. Maud: ‘Het leuke is dat je met het pak ook gewoon naar de supermarkt kunt. Dus kun je op een vrije dag letterlijk meer tijd voor jezelf nemen.’

Dat thema staat ook centraal in het ontwerp van Charlotte. Zij heeft een fascinatie voor zoenen en vindt het opmerkelijk dat alle seksspeeltjes gericht zijn op de genitaliën. En bedacht daarom een dildo voor de tong: voorwerpen van verschillende vormen en materiaal die je als een ring om je vinger schuift en zo naar je mond brengt om te sabbelen, zuigen of likken.

Leisia van Charlotte. Foto: Charlotte Kin

Tijdens haar vooronderzoek ontdekte ze bovendien dat baby’s die te weinig borstvoeding krijgen, later in hun leven meer kans lopen op een eet-, alcohol-, of drugsverslaving. Die mensen stoppen namelijk graag dingen in hun mond. ‘Het bijkomende effect van mijn speeltje is, naast opwinding, ook het afkicken van een verslaving.’

...omdat dat zo weinig gedaan wordt

Het bijzondere was dat de les soms ook in een soort praatclubje veranderde, zegt initiatiefnemer en docent Tom Loois (29). ‘Studenten spiegelden hun persoonlijke ervaringen aan sociale ontwikkelingen en zochten naar mogelijkheden om hier als ontwerper op te reageren.’

Dat vele praten was volgens Loois belangrijk. Studenten moesten ervaren dat ze alles mochten zeggen. ‘Buiten de lessen wordt maar weinig over seks gepraat. De kans om hier wel wat mee te doen, was volgens mij uniek, confronterend maar ook bevrijdend.’

Volgens de docent is seksualiteit een ondergewaardeerd onderwerp in de designwereld. ‘Niemand wil bekendstaan als die ene die wat met seks doet. Dus wordt het niet gedaan, of niet

Nog een laatste ontwerp dan: de badkleding waarvoor vrouwen zich niet meer hoeven te scheren.

Public Privat Hair van Maya

Oh, en het kinderspeelgoed bestaand uit piemels, borsten en vagina’s dat Janne ontwierp. Met de siliconen lichaamsdelen en klei kunnen kinderen zelf mensjes bouwen. Janne: ‘Ik vond het zo gek dat barbies geen genitaliën hebben. Wat voor voorbeeld geef je dan aan kinderen?’

Als dit al het resultaat is van een experimenteel studentenvak van drie maanden, dan wordt het volgens mij hoog tijd dat designers meer met seksualiteit gaan doen.

Omdat de ontwerpers nog studeren, zijn hun achternamen niet in dit artikel opgenomen. Ze zijn wel bekend bij de redactie.

Lees ook:

Deze jongens krijgen seksles: ‘Ik voel me wel een gay nu’ Weinig zo belangrijk als goede seksuele voorlichting. Maar hoe doe je dat? Ik keek mee op een vmbo-school in Amsterdam, waar jongens gescheiden van de meisjes les krijgen. En ook sociale structuren en dubbele moralen aan het licht komen. Lees het verhaal hier terug Het is volstrekt normaal als kinderen van anderhalf masturberen. Maar waarom weet niemand dat dan? Vier op de tien meisjes hebben last van grensoverschrijdend seksueel gedrag. De helft van de jongens reageert negatief op homoseksualiteit. Goede voorlichting kan seksualiteit en het gesprek erover verbeteren. Maar een overzicht van wat eraan gedaan wordt, ontbreekt. Lees het verhaal hier terug