Over het kontje van Prince (en wat het betekende voor zwarte homo’s)

Nina Polak
Correspondent Modern Leven
Prince live op het podium in het Fabulous Forum op 19 februari 1985, Californië. Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images

Gedurende de Roze Maand beveel ik spraakmakende buitenlandse essays aan voor in het weekend. Deze week een mooie hommage aan Prince, die de colored queer in zichzelf verried door mainstream te worden, maar desondanks mede bepaalde hoe schrijver en criticus Hilton Als een plek verwierf in de wereld als zwarte homo.

Er bestaan activisten en rolmodellen en zeker ook activistische rolmodellen. Maar dat niet elk rolmodel ook een activist is, bewezen sterren als David Bowie en Prince. Zij waren van onschatbare waarde voor de homogemeenschap, maar spraken zich tegelijkertijd liever niet eenduidig uit over hun standpunten op dat gebied, of ook maar over hun eigen seksuele geaardheid.

Wat de onlangs overleden Prince desondanks betekende voor bijvoorbeeld jonge, zwarte homo’s spreekt uit het wonderschone essay I Am Your Conscious, I Am Love van de Amerikaanse schrijver en criticus Hilton Als. Aan de hand van een ontmoeting met de flamboyante, kleine artiest schetst Als hoe zijn eigen identiteit mede vorm en betekenis kreeg door Princes subversieve muziek en acts.

Prince pleegt met de conventionelere, commerciëlere richting die hij later inslaat verraad aan de colored queer die hij aanvankelijk was

En dan vooral het vroege werk van Prince, want volgens Als pleegt zijn idool met de conventionelere, commerciëlere richting die hij later inslaat wel een zeker verraad aan de colored queer die hij aanvankelijk was.

Die term, colored queer, krijgt in dit bomvolle, funky stuk diepte, doordat Als zijn bespiegelingen over Prince verweeft met fragmenten uit zijn eigen liefdesleven. Daarin worden de spanningen voelbaar tussen witte en zwarte cultuur in de jaren tachtig – die Prince op verschillende manieren belichaamde – net als de pijnpunten van interraciale liefdesrelaties.

Maar het stuk gaat ook over fanschap. De neiging die we allemaal kennen om je een geliefde beroemdheid toe te eigenen. Teleurgesteld zijn als je grote voorbeeld een andere weg inslaat. En de vraag in hoeverre je van een ander kunt eisen dat hij ‘zichzelf’ is of blijft.

Meer essays uit de Roze Maand?