Beste leden,

Vandaag hebben we een Verhaal van de dag dat anders is dan normaal. Want de dag zelf is ook bijzonder: vandaag is het precies drie jaar geleden dat ons platform het levenslicht zag.

En wat een stormachtige drie jaar zijn dat geweest.

Illustratie: Leon Postma (redactioneel ontwerper bij De Correspondent)

Kijk alleen al eens hoe onze redactie is gegroeid. Drie jaar geleden waren we nog met z’n dertienen (van wie acht schrijvende journalisten). Hoe déden we dat toen, vragen we ons weleens af:

Inmiddels zijn we met maar liefst 44 (!) fulltime medewerkers: en een

Daar blijft het niet bij. Inmiddels werken we samen met meer dan 150 freelance schrijvers, tientallen fotografen, vijf freelance vertalers, een podcastproducent, drie video-editors en animators, twee boekhouders en een jurist. Komende maandag verwelkomen we wederom twee nieuwe fulltime collega’s: en

Illustratie: Inge de Voogt

Samen maakten we al meer dan 5.000 artikelen, podcasts en mini-documentaires - allemaal terug te vinden in ons archief. Ook gaven we die in totaal al meer dan 59.000 keer werden verkocht. Door ons bereik op Facebook (161.000 volgers) en Twitter (128.000 volgers) mogen we onszelf een heus massamedium noemen: we verwelkomen meer dan 1,3 miljoen unieke bezoekers per maand.

Samen kunnen we onze journalistieke beweging nóg beter maken

Dat we zoveel nieuwe collega’s hebben gekregen, heeft natuurlijk één heel belangrijke reden: jullie zijn óók met steeds meer. Sinds het prille begin is het aantal leden van De Correspondent meer dan verdubbeld! Waren we op de eerste dag met 20.509 crowdfunders, inmiddels telt onze journalistieke beweging al 47.142 leden. Daarmee mogen we ons niet alleen het snelst groeiende, maar zelfs het grootste betaalde digitale journalistieke platform van Nederland noemen.

Illustratie: Inge de Voogt

Die groei stelt ons in staat steeds meer van onze én jullie wensen te realiseren. Zo zijn we over veel meer belangrijke onderwerpen gaan schrijven: van tot van tot We hebben een van de grootste pennen in de Nederlandse journalistiek - - als correspondent mogen verwelkomen en hebben flinke stappen gezet in ons streven een veel qua geslacht, leeftijd en culturele achtergrond te worden. We hebben die het makkelijker maken om kennis en expertise met elkaar te delen en lanceerden onlangs waarmee je De Correspondent nu ook op onderwerp kunt volgen en doorzoeken.

Bovendien stelt jullie trouwe steun ons in staat in volledige onafhankelijkheid en met genoeg tijd verhalen tot op de bodem uit te zoeken.

Wat er nu in Keulen bijvoorbeeld (vier maanden onderzoek). Of door een van de grootste supermarktketens van Nederland (acht maanden onderzoek). Of hoe onze privacy sluipenderwijs is geworden (drie jaar onderzoek).

Deze onafhankelijkheid en tijd zijn een groot goed in een tijd dat journalisten onder groeiende druk staan om snel en vaak te scoren.

Jullie wensen voor De Correspondent

Daarmee zijn we er natuurlijk nog lang niet. Dagelijks krijgen we talloze wensen van jullie toegestuurd die jullie - en wij - graag verwezenlijkt zouden zien. Een kleine greep:

  • Een app waarmee je De Correspondent offline kunt lezen.
  • Nieuwe correspondenten op het gebied van bijvoorbeeld zorg, duurzaamheid, Azië en Latijns-Amerika.
  • Nog meer diversiteit: in politieke kleuren, in geografische verspreiding, in culturele achtergrond.
  • Betere notificaties, die een melding geven als een lid of een correspondent gereageerd heeft op jouw bijdrage.
  • Slimmere navigatie, zodat het makkelijker zoeken wordt in het steeds grotere archief.
  • Meer naar het Engels vertaalde stukken, zodat je ze ook kunt delen met niet-Nederlandse vrienden of collega’s.
  • Meer grote onderzoeksprojecten, zoals naar de (deels geheime) financiering van Nederlandse politieke partijen.
Illustratie: Inge de Voogt

Het liefst zouden we En dat kán, met jullie hulp. Want, om nieuwe correspondenten te kunnen strikken, nieuwe thema’s te kunnen agenderen, nieuwe functies te kunnen bouwen en al die andere wensen te realiseren, hebben we ook nieuwe leden nodig.

Helpen jullie mee die nieuwe leden te werven?

Stel je eens voor dat ieder van ons één lid werft.

Dan kunnen we al onze wensen werkelijkheid laten worden. Nog meer dan dat zelfs.

Daarvoor moeten we natuurlijk wel die potentiële leden zien te overtuigen. Nu willen we mensen die nog geen lid zijn geen voordeeltjes geven die jullie, onze bestaande leden, Of simpeler gezegd: we delen geen kortingen uit. Dat is niet eerlijk tegenover jullie, onze loyale reeds betalende leden.

Illustratie: Inge de Voogt

Dus zullen we die leden in spe op een andere manier moeten verleiden. En daar hebben we het volgende plan voor bedacht: met onderstaand formulier kun je voor 6 euro een kennis, vriend, collega of familielid alvast een maand van zijn of haar lidmaatschap op De Correspondent cadeau doen.Dat bedrag betaal je alléén als de ontvanger daadwerkelijk zelf lid wordt. Op die manier geef je de ontvanger hopelijk een extra duwtje in de rug om lid te worden. Schrijf er ook vooral een persoonlijk berichtje bij waarom je denkt dat lid worden de moeite waard is.

Maakt de ontvanger geen gebruik van het aanbod, dan gebeurt er niks. Laat die zich wel overtuigen door jouw cadeautje en wervende bericht, dan heb jij als het ware een korting cadeau gedaan.

Nu kun je denken: maar meestal krijg je toch zélf korting als je een nieuwe ‘klant’ aanbrengt? Ja, zo doen bedrijven als Uber en Airbnb dat vaak. Wij hopen dat je dit met ons wil doen: niet om er zelf korting voor te krijgen, maar om anderen te overtuigen zich ook aan te sluiten bij De Correspondent - en ons zo te helpen een nog beter medicijn tegen de waan van de dag voor jullie te worden.

Update 14 oktober: de actie is voorbij. Veel dank voor alle uitnodigingen!