Voor dit onderzoek hebben we een nieuwe techniek gebruikt om het aantal cookies per bezochte website te meten, namelijk het is ontwikkeld door onderzoekers van het Center for Information Technology Policy van Princeton. Deze software is ontwikkeld om het scannen zo veel mogelijk te automatiseren.

Allereerst heb ik een lijst met de 500 meest populaire websites in Nederland opgevraagd bij Alexa. Die webservice is niet heel betrouwbaar, maar gezien het hoge aantal websites is te verwachten dat de belangrijkste Nederlandse sites er wel tussen staan. Vervolgens ben ik handmatig door die lijst gegaan om een aantal sites te verwijderen, bijvoorbeeld Poolse, Russische en Turkse websites, die er duidelijk niet tussen hoorden. Dat heeft geresulteerd in een lijst met 456 sites.

Ik heb het OpenWPM framework geïnstalleerd op een laptop met Ubuntu 14.04, een populaire Linuxdistributie (de software draaide niet goed op de nieuwste versie va Ubuntu, 16.04). Ik heb het programma de opdracht gegeven met drie browsers alle sites te bezoeken en op iedere site op vier willekeurige links te klikken.

De eerste resultaten waren niet bemoedigend, aangezien de software niet kon omgaan met de vele cookiemuren op Nederlandse sites. Met name op nieuwssites moet je eerst expliciet toestemming geven voordat er cookies worden geladen. De eerste run van de software heeft deze sites daarom niet gescand.

Bij de tweede run heb ik de scan automatisch uitgevoerd, maar handmatig telkens alle cookies geaccepteerd. De uitkomst is weggeschreven in een SQLite-database, die het type cookie (request, response en profile) classificeerde. Ik heb naar alle drie gekeken (en alle overlap weggefilterd.)

Vervolgens heb ik gekeken naar alle domeinen, dus internetadressen, vanwaaruit een cookie is geplaatst. Dat waren er 470. Daarna heb ik gezocht naar de eigenaars van die domeinen. Deels moest dat handmatig. Omdat er zoveel domeinen waren, heb ik ervoor gekozen mij te richten op alle domeinen die meer dan vijf keer in de dataset stonden. Dat leverde een lijst van 103 bedrijven op.

In onderstaande grafiek zie je de gevonden bedrijven en het aantal cookies in mijn database.

Aantal gevonden cookies per aangetroffen bedrijf.

In deze grafiek zie je het aantal gevonden cookies per site.

Aantal gevonden cookies per site.

Meer hierover?

Je hebt wél iets te verbergen Het grootste probleem van privacy? We kunnen de jacht op onze persoonsgegevens niet zien. In ons boek Je hebt wél iets te verbergen leggen wij bloot welke gegevens je allemaal weggeeft en aan wie. En, belangrijker nog: welke ingrijpende gevolgen dat heeft voor ons allemaal. Bestel hier je boek Ook als e-book Voor de liefhebber is er ook een e-book-editie. Bestel het e-book! Kom naar Het Grote Privacy Experiment (nu ook in Gent!) Wat weten overheden en bedrijven over ons? Wat doen ze met die informatie? Na de verschijning van ons boek Je hebt wél iets te verbergen voeren we die discussie graag ook in Gent. Komt allen op 11 januari! Bekijk hier het evenement

Lees verder:

Dit zijn de stalkers, gluiperds en snelle jongens die je de hele dag achtervolgen Stel je voor: tientallen onbekenden blijven achter je aan lopen in de winkel en noteren welke producten je bekijkt of afrekent. In ons boek Je hebt wél iets te verbergen laten we zien hoe je online doen en laten wordt gevolgd. En nu hebben we de populairste sites in Nederland onder de loep genomen. Deze stalkers en gluurders volgen ons allemaal via trackers. Lees ons verhaal over trackers hier terug Hoe jouw gedrag wordt beïnvloed zonder dat je het doorhebt (en wat we eraan kunnen doen) Hoe bedrijven en overheden jouw data gebruiken, is vaak onbekend. Dat is gevaarlijk, want ze kunnen zonder dat je het doorhebt je gedrag sturen. Hoogleraar Mireille Hildebrandt maakt zich zorgen. ‘Je kunt mensen manipuleren op basis van technieken die werken doordat wij ze niet kunnen zien.’ Ze heeft ook drie oplossingen. Lees het interview met Mireille Hildebrandt hier terug Waarom we Facebook toch vertrouwen, tegen beter weten in Hoe komt het toch dat wij nauwelijks iets veranderen aan ons gebruik van online diensten en digitale technologieën, terwijl wij iedere dag wel weer lezen welke risico’s daaraan kleven? De Belgische techniekfilosoof Esther Keymolen geeft antwoord. Lees het interview met Ester Keymolen hier terug