Ik heb een iPhone vol aantekeningen over de vijf jaar dat ik nu voor de klas sta. Beschrijvingen van lessen die de mist in gingen, wijze en grappige uitspraken van leerlingen - geregeld probeer ik ze in mijn stukken te fietsen om jullie iets van de sfeer in de klas te doen proeven.
De meeste aantekeningen blijven ongebruikt. Bovendien schrijf ik altijd vanuit het perspectief van de leraar. Toen ik mobiele telefoons in mijn klas verbood en mijn leerlingen daarover een dagboekje bij liet houden, leerde ik hoe waardevol het perspectief van de leerling kan zijn. Ik had nooit kunnen vermoeden dat zij voortdurend proberen te appen tijdens lessen en dat ze zonder mobiele telefoon sommige lessen echt ‘niet om door te komen’ vinden. Of dat ze echt niet weten hoe ze sommige lessen kunnen ‘overleven.’
Ik had nooit kunnen vermoeden dat leerlingen echt niet weten hoe ze sommige lessen kunnen ‘overleven’
Daarom laat ik dit schooljaar vier leerlingen uit mijn mentorklas (5 vwo b) aan het woord op De Correspondent. Ze nemen jullie een jaar lang mee de school in. Ze laten zien hoe hun schooldag eruitziet, vertellen over hun leraren, doen verslag van gebeurtenissen op school en gaan met elkaar in gesprek over hoe het op school anders zou kunnen of moeten. Ze nemen alles zelf op met hun smartphone.
In deze introductieaflevering stellen ze zich aan jullie voor: Luca Sibrandi (17), Manou Kuik (16), Sam Goutbeek (16) en Yasmine van Nieuwenhuizen (16). Woensdag volgt aflevering één, waarin we kennismaken met docent wiskunde Mikaël Flens. Zouden de geruchten die over hem de ronde doen waar zijn?
Meer luisteren?
Podcast: Een goed gesprek over het basisinkomen, bullshit jobs en de toekomst van werk Regelmatig hebben wij gesprekken over economie en politiek waarvan we achteraf denken: was dit niet ook een leuke podcast geweest? Daarom hebben we, bij wijze van experiment, ons gesprek over het basisinkomen en de toekomst van werk opgenomen. Laat ons vooral weten of het voor herhaling vatbaar is (en zo ja: waarover?). Podcast: De strijd van Trudy Dehue tegen de standaardisering van alles Trudy Dehue (1951) is als wetenschapsfilosoof een luis in de pels van de universiteit. Met haar nieuwe boek Betere mensen houdt ze haar collega’s een confronterende spiegel voor: al te vaak verkopen zij normen onder het mom van feiten. Een wake-up call van een bevlogen onderzoekster.Meer uit de klas?
Vanaf vandaag besluit ik de boeman te zijn: geen smartphones meer in mijn klas Vandaag hebben scholieren de ultieme reden om hun smartphone in de gaten te houden: de examenuitslag. Maar dat ze ook op andere dagen niet van hun telefoon zijn weg te slaan, zorgt ervoor dat ze zich slecht concentreren. Daarom besloot ik de smartphone in het klaslokaal te verbieden. Hoe een doodgewone school omgaat met zijn jongens Jongens en onderwijs zijn een ongelukkige combinatie. Ze stromen vaker af naar een lager niveau, hebben vaker gedragsstoornissen en blijven vaker zitten. Op vrijdagmiddag is er op mijn school ruimte voor hun ‘typische jongensgedrag’ en bouwen docenten een band met hen op. En dat is hard nodig.Dit verhaal heb je gratis gelezen, maar het maken van dit verhaal kost tijd en geld. Steun ons en maak meer verhalen mogelijk voorbij de waan van de dag.
Al vanaf het begin worden we gefinancierd door onze leden en zijn we volledig advertentievrij en onafhankelijk. We maken diepgravende, verbindende en optimistische verhalen die inzicht geven in hoe de wereld werkt. Zodat je niet alleen begrijpt wat er gebeurt, maar ook waarom het gebeurt.
Juist nu in tijden van toenemende onzekerheid en wantrouwen is er grote behoefte aan verhalen die voorbij de waan van de dag gaan. Verhalen die verdieping en verbinding brengen. Verhalen niet gericht op het sensationele, maar op het fundamentele. Dankzij onze leden kunnen wij verhalen blijven maken voor zoveel mogelijk mensen. Word ook lid!