Ik heb een iPhone vol aantekeningen over de vijf jaar dat ik nu voor de klas sta. Beschrijvingen van lessen die de mist in gingen, wijze en grappige uitspraken van leerlingen - geregeld probeer ik ze in mijn stukken te fietsen om jullie iets van de sfeer in de klas te doen proeven.
De meeste aantekeningen blijven ongebruikt. Bovendien schrijf ik altijd vanuit het perspectief van de leraar. Toen ik mobiele telefoons in mijn klas verbood en mijn leerlingen daarover een dagboekje bij liet houden, leerde ik hoe waardevol het perspectief van de leerling kan zijn. Ik had nooit kunnen vermoeden dat zij voortdurend proberen te appen tijdens lessen en dat ze zonder mobiele telefoon sommige lessen echt ‘niet om door te komen’ vinden. Of dat ze echt niet weten hoe ze sommige lessen kunnen ‘overleven.’
Ik had nooit kunnen vermoeden dat leerlingen echt niet weten hoe ze sommige lessen kunnen ‘overleven’
Daarom laat ik dit schooljaar vier leerlingen uit mijn mentorklas (5 vwo b) aan het woord op De Correspondent. Ze nemen jullie een jaar lang mee de school in. Ze laten zien hoe hun schooldag eruitziet, vertellen over hun leraren, doen verslag van gebeurtenissen op school en gaan met elkaar in gesprek over hoe het op school anders zou kunnen of moeten. Ze nemen alles zelf op met hun smartphone.
In deze introductieaflevering stellen ze zich aan jullie voor: Luca Sibrandi (17), Manou Kuik (16), Sam Goutbeek (16) en Yasmine van Nieuwenhuizen (16). Woensdag volgt aflevering één, waarin we kennismaken met docent wiskunde Mikaël Flens. Zouden de geruchten die over hem de ronde doen waar zijn?
Meer luisteren?


Meer uit de klas?


…dit verhaal heb je gratis gelezen. Maar het maken van dit verhaal kost tijd, geld en energie. Steun ons en maak meer verhalen mogelijk voorbij de waan van de dag.
Al vanaf het begin worden we gefinancierd door onze leden en zijn we volledig advertentievrij en onafhankelijk. We maken diepgravende, verbindende en optimistische verhalen die inzicht geven in hoe de wereld werkt. Zodat je niet alleen begrijpt wat er gebeurt, maar ook waarom het gebeurt.
Juist nu in tijden van toenemende onzekerheid en wantrouwen is er grote behoefte aan verhalen die voorbij de waan van de dag gaan. Verhalen die verdieping, verbinding en optimisme brengen. Verhalen niet gericht op het sensationele, maar op het fundamentele. Dankzij onze leden kunnen wij verhalen blijven maken voor zoveel mogelijk mensen. Steun ons en doe mee!