Docenten verzetten zich tegen Onderwijs2032

Een bijzondere brandbrief op de opiniepagina van Trouw afgelopen weekend. Het stuk is ondertekend door docenten die eerder nog met elkaar overhoop lagen op Twitter.

In het stuk verzet de groep docenten zich tegen de plannen van staatssecretaris Sander Dekker (VVD) om het curriculum - dat wat leerlingen moeten leren op school - om te gooien. Die plannen staan bekend onder de naam Onderwijs2032.

De leraren schrijven onder andere: ‘Wij als docenten worden opgeroepen om aan te geven of Onderwijs2032 de juiste richting is en of we er invulling aan kunnen geven. Ons antwoord is helder: we missen de oplossingen van de werkelijke problemen van nu. Geef ons tijd en autonomie. Het heeft geen zin om te filosoferen over abstracties als ‘onderwijs dat leerlingen beter begeleidt in hun ontwikkeling tot volwassenen die vaardig, aardig en waardig zijn’ als de randvoorwaarden niet op orde zijn.’

Zou hun stem meewegen als staatssecretaris Dekker in november een advies ontvangt over de toekomst van Onderwijs2032?

De gehele brandbrief is (bijvoorbeeld) hier te lezen De oproep is hier te ondertekenen Dit schreef ik eerder over Onderwijs2032
Correspondent Onderwijs
Johannes Visser