Italiaans tv-programma blaast de strijd tegen torenhoge ticketprijzen nieuw leven in

Er is al jaren gedoe rond secondary ticketing, de online doorverkoop van concertkaartjes voor hoge prijzen. In 2014 kocht ‘s werelds grootste kaartjesverkoper Ticketmaster twee marktplaatsen voor tweedehands kaartjes op: Get Me In! en Seatwave. Ticketmaster is op zijn beurt eigendom van Live Nation, de grootste concertorganisator.

Dit jaar verdiende Ticketmaster al meer dan één miljard dollar aan secondary ticketing. Het roept de vraag op of ze kaartjes direct doorspelen voor dure tweedehands verkoop.

Het antwoord is ja.

In Italië dan. Eerder deze maand werd op Italiaanse tv een interview met Robert de Luca, directeur van Live Nation Italië, uitgezonden. Eerst ontkende De Luca dat Live Nation tickets op secondary ticketingsites zet. Vervolgens confronteerde de interviewer hem met een aantal documenten en zegt De Luca dat het wel gebeurt, maar dat het slechts 0,20 procent van de twee miljoen kaartjes die ze jaarlijks verkopen betreft.

Le Iene, het programma dat hem interviewde volgde de reis van een ticket waarvan de prijs van 50 euro naar 1.050 euro steeg. De uitzending geeft nieuw momentum aan tegenstanders van secondary ticketing. De Italiaanse overheid heeft aangegeven de doorverkoop te willen reguleren. Ook de Britse overheid neemt secondary ticketing onder de loep.

Ik hou in de gaten hoe dit zich ontwikkelt.

Hier lees je Billboards verslag van het tv-interview met de Live Nation directeur En hier vraagt Music Week of secondary ticketing op instorten staat Hier kan je het interview zelf bekijken, in het Italiaans