Spring naar inhoud

Sharon Dijksma laat half adviserend Nederland meedenken over haar ProRail-probleem. Het resultaat?

Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) heeft een sliert adviezen gepubliceerd over haar plan ProRail weer in te lijven bij de staat. Donderdag overlegt zij er met de Tweede Kamer over.

Een keur aan prijzige adviesbureaus heeft zich in haar opdracht gebogen over het politieke besluit de verzelfstandiging van het bedrijf dat aanleg, onderhoud en gebruik van het spoor regelt een eind terug te draaien.

In de begeleidende brief gaat Dijksma uit van de noodzaak ProRail beter aan te sturen. Analyse van vermeende problemen, daar doet zij niet aan.

De staatssecretaris wijdt ook geen woord aan de mogelijkheid de structuur van een 100 procent overheids-bv intact te laten en een paar dingen beter vast te leggen.

Advocatenkantoor Stibbe kijkt wel naar de mogelijkheid de structuur ongemoeid te laten en alleen de instructie- en verantwoordingslijnen iets aan te halen. Die optie blijkt twee keer zo goed te scoren als alle andere opties (agentschap, zelfstandig bestuursorgaan, tussenvorm).

Deze eenvoudigste optie is ook de goedkoopste, valt directie en personeel het minste lastig en kan het snelst worden ingevoerd.

Lees ook het rapport van Boston Consultancy dat inventariseert hoeveel er door het kabinet overhoop wordt gehaald. Met het advies er nog een paar argumenten bij te verzinnen.

Het stapeltje adviezen + het ministeriële werkdocument over het voorlopige plan ProRail in te lijven bij de staat Mijn stuk van vorige donderdag. Eén ding is zeker: over een jaar staat onze trein nog net zo vaak stil als nu
Correspondent Politiek