Zo simpel is het voor een journalist om de persoonlijke data van miljoenen te bemachtigen
Mooi en belangrijk onderzoek van Duitse journalisten van de NDR: zij richtten een nepbedrijf op dat zich bezighield met ‘Big Data’. Vervolgens kwamen zij in contact met andere bedrijven - zogenoemde databrokers - die informatie over burgers aan hen wilden verkopen.
De journalisten kregen op die manier de browsegegevens van maar liefst drie miljoen Duitsers in handen. Welke sites zij hadden bezocht, waar ze op hadden geklikt, et cetera. Deze informatie was afkomstig van extensies die in browsers als Chrome en Safari kunnen worden gebruikt. De bedrijven achter deze prorgammaatjes verzamelen deze data niet alleen, zij verkopen die ook.
Maar er is meer. Het lukte de journalisten samen met experts aardig wat van de drie miljoen Duitsers te identificeren. De belofte is vaak dat dit soort gegevens niet herleidbaar zijn tot daadwerkelijke personen van vlees en bloed, maar dat het slechts gaat om IP-adressen. De journalisten zijn niet de eersten die aantonen dat het vaak een en koud kunstje is om ‘anonieme’ personen te de-anonimiseren.
En dan vind je dus pikante zaken. Zoals die rechter die tussen het zoeken naar een nieuwe browser óók SM-pornosites bekijkt. Of gevoelige informatie over politie-onderzoeken en mensen die op zoek zijn naar informatie over drugs of prostituees.
Een aanrader, deze uitzending.
De uitzending ‘Nackt im Netz: Millionen Nutzer ausgespäht’ (Duits) Een feitelijke samenvatting van het journalistieke onderzoek (Engels) Dit zijn de stalkers, gluiperds en snelle jongens die je de hele dag achtervolgen