Hoe Spotify de absolute poortwachter tussen artiest en fan kan worden

The Weeknd heeft het recordaantal dagelijkse Spotifystreams verbroken. De nummers van zijn nieuwe album Starboy staan alle achttien in Spotify’s wereldwijde top 50 en worden samen 32,9 miljoen keer per dag gestreamd. Een grote prestatie van de artiest, maar ook van Spotify zelf, dat hem prominent etaleert in playlists.

Zelf zag ik de lijst ‘This is: The Weeknd’ de afgelopen dagen vaak op Spotify’s voorpagina. Het is een van de vele ‘This is:’ lijsten waarmee Spotify de laatste tijd muzikanten introduceert.

Spotify geeft in toenemende mate voorrang aan eigen playlists. Wie zoekt naar een bekende artiest, ziet sinds kort als eerste een lijst van Spotifyplaylists waar die artiest in voorkomt. Albums en playlists die de artiest zelf maakt, staan daar een eind onder.

Tom Packer van Motive Unknown noemt het ‘Spotify’s poging om zich te positioneren als de absolute poortwachter tussen artiest en fan.’ Dat is nogal wat, want veel mensen in de muziekindustrie geloofden jaren dat internet het einde van poortwachters betekent. Dat geloof lijkt nu onhoudbaar.

De komende weken schrijf ik over wat dit alles betekent voor de luisteraar.

Lees hier het artikel op Musically over Starboy en het groeiende belang van Spotify’s playlists Hier lees je Tom Packers kritiek op Spotify’s prominente plaatsing van eigen playlists Lees hier wat Niels Aalberts (tegenwoordig eindredacteur bij 3VOOR12) in 2010 schreef over het internet als plek zonder poortwachters