94 boeken die we volgens jullie moeten inhalen

Ernst-Jan Pfauth
Mede-oprichter De Correspondent
De bibliotheek van het Rijksmuseum. Foto Iwan Baan/Rijksmuseum

Vorige week deelde ik mijn goede voornemen voor 2014 op De Correspondent: moderne klassiekers inhalen. In reactie hierop deelden tientallen leden tips. Vandaag het eerste deel van de inventarisatie: de literatuur.

Vorige week deelde ik mijn het samen met jullie inhalen van moderne klassiekers. Het is immers een licht deprimerende gedachte dat er zoveel werken zijn die miljoenen mensen hebben gevormd, maar aan ons voorbij zijn gegaan. 

Bovendien kan de herinterpretatie van klassieke werken ons veel leren over de tijd waarin we nu leven. Daarom dienen we de mensen van het slag‘Heb je die nog niet gelezen? Oh mijn god!’ te negeren en samen op een ontdekkingstocht te gaan.

Ik had niet verwacht zoveel reacties te krijgen. Jullie lieten tot nu toe 137 bijdragen achter. Vandaag: alle boekentips op een rij. Maar voordat we bij de lijst aankomen een antwoord op enkele veelgestelde vragen.

Wat is een moderne klassieker?

Ik vind het lastig hier een precies antwoord op te formuleren. Dat "modern" bijvoorbeeld: in de boekenlijst komt het oudste werk uit 1516 - Utopia van Thomas More - en het meest recente uit juni 2013 - Taipei van Tao Lin. Toen ik mijn goede voornemen tikte, dacht ik aan werken die de generaties die nu op de aarde rondlopen beïnvloed hebben. Of een boek een paar eeuwen of een paar maanden oud is, het maakt mij niet uit.

Het aantal mensen dat door het boek beïnvloed is, vind ik daarentegen wel van belang. In de groslijst staan veel particuliere tips en hoewel ik me graag laat verrassen door wat minder bekende werken, begin ik deze serie graag met boeken die algemeen als klassiek worden gezien.

Dus: modern om de impact die het nú heeft.

Tot zover de definitiediscussie.

Ga je in je eentje lezen en kijken?

Nee. Ik vraag mede-correspondenten om mee te lezen en kijken. Zo heeft beeldredacteur Sterre Sprengers onlangs de klassieker Metropolis (1927) van Fritz Lang gekeken en beschrijft ze binnenkort hoe dat was. Enige voorwaarde is dat ze het boek of film heel recent hebben ingezien, zodat ze onbevangen over het werk kunnen schrijven. De leidende vraag: wat is de betekenis van de klassieker in deze tijd? En tegelijkertijd ook: beviel het een beetje?

Wil jij ook graag meelezen en daarover schrijven? Laat het aan me weten in de bijdragen hieronder en dan noteer ik het in de groslijst. 

Kom maar op met die lijst

Het was nogal een werk om alle tips uit de bijdragen te destilleren, maar de boekenlijst is inmiddels af. Van elk boek heb ik ook het verschijningsjaar opgezocht. Soms toon ik de oorspronkelijke titel, soms de vertaalde titel -  afhankelijk van hoe het lid het boek tipte. Ik plak de lijst eenmalig hieronder en houd wijzigingen en nieuwe toevoegingen in een bij. Als je met een Google-account inlogt kun je daar ook reacties achterlaten (via Insert > Comment).

Beschouw dit alstublieft niet als een definitieve ranglijst of canon, maar zie het voor wat het is: een mooie verzameling leestips van mensen die toevallig allemaal lid van De Correspondent zijn. Ik denk dat niemand durft te beweren dat het terecht is dat Fitzgeralds This Side of Paradise er wél in staat en zijnThe Great Gatsby niet.

Een aantal van de veelgetipte boeken heb ik reeds gelezen, dus ik kan me in mijn keuze voor een eerste boek niet laten gidsen door hoe vaak deze is genoemd. Maar met de vele Eerste Wereldoorlog-herdenkingen op komst, kies ik voor de beroemde soldatenmemoires Im Westen Nichts Neues (1929) van Erich Maria Remarque, getipt door lid Rolf Deen.

Binnenkort een bespreking van Im Westen Nichts Neues en de groslijst van te kijken films en series.

Jullie suggesties:

 Wil je niets van deze speurtocht missen? Klik dan op het plusje achter mijn naam, dan verschijnen alle updates over de moderne klassiekers in de rechterbalk van je persoonlijke De Correspondent-voorpagina.