Welke klassieke film mogen we volgens jou niet missen?

Ernst-Jan Pfauth
Mede-oprichter De Correspondent
Still uit de film Rear Window, die boven aan het lijstje.

Vorige week deelde ik mijn goede voornemen voor 2014 op De Correspondent: moderne klassiekers inhalen. In reactie hierop deelden honderden leden tips. Vandaag het derde deel van de inventarisatie: film.

Voor wie het gemist heeft: sinds proberen we bij De Correspondent moderne klassiekers in te halen. Welke boeken, films en series hebben miljoenen mensen beïnvloed, maar heb je zelf nog niet gezien? En hoe komt zo’n klassieker op je over?

Dankzij jullie hebben we nu al een prachtige groslijst op staan van boeken en tv-series die we zouden moeten inhalen.

Eén probleem: het zijn er nogal veel. Sommige leden deelden wel tien klassiekers in één keer. 

Laten we het daarom bij dit derde deel iets anders aanpakken en allemaal maximaal één film aanraden. Welke klassieker heeft het meeste indruk op je gemaakt en moeten andere leden zeker inhalen?

Laten we kortom, de selectie iets urgenter maken zodat we niet allemaal verdwalen in een woud aan aanbevelingen. 

Welke film stuur jij in?

Deel svp de titel, regisseur en verschijningsjaar. Dan kunnen leden en correspondenten die de film nog niet gezien hebben deze inhalen en bespreken.

De ontvangen tips tot nu toe

Deze tips ontvingen we tot nu toe. Beschouw dit alsjeblieft niet als een definitieve ranglijst of canon, maar zie het voor wat het is: een mooie verzameling kijktips van mensen die toevallig allemaal lid van De Correspondent zijn. Ze zijn gesorteerd op

Wil je ook een film bespreken?

De eerste klassieker die ik in deze serie inhaal en op De Correspondent bespreek, is Breakfast at Tiffany’s (1961). Beeldredacteur Sterre Sprengers bekijkt ondertussen Metropolis (1927) van Fritz Lang. De besprekingen staan binnenkort online!

Welke film wil jij voor De Correspondent inhalen en bespreken?