Op de redactie van De Correspondent besprak ik met een collega de boekenlijst die we met jullie samenstellen in de serie ‘Moderne klassiekers inhalen.’ Er keken een paar collega’s op, maar daarna tikte iedereen weer driftig door. Tot het gesprek over tv-series ging. Toen beeldredacteur Sterre Sprengers vertelde waarom het camerawerk van Breaking Bad zo origineel is, verzamelde iedereen zich om haar bureau om mee te praten.
Soms hoor ik mensen verzuchten hoe vijftig jaar geleden ‘iedereen de grote literatuur las en besprak.’ Ik stel me dan voor dat mensen toen over boeken praatten zoals we nu over series discussiëren.
Er lijkt immers tegenwoordig geen beter gespreksonderwerp dan de serie die je allebei bekeken hebt. Bovendien kijkt iedereen er minstens vijf tegelijk.
Zo volg ik House of Cards, Mad Men, Orange is the New Black, Homeland en Girls en haal ik ondertussen The West Wing en Breaking Bad in. Twin Peaks heb ik er net opzitten. Toch bijzonder hoe onze hersenen het voor elkaar krijgen om door de jaren heen zoveel verhaallijnen en personages te verwerken en te volgen.
Hieronder de eerste lijst ledentips, die binnenkwamen na de oproep die ik vorige week deed. Een oproep om moderne klassiekers te delen die de generaties die nu op de aarde rondlopen beïnvloed hebben en door ons allen gelezen of bekeken zouden moeten worden.
Ik ben heel benieuwd welke series er volgens jou nog bij horen en houd deze suggesties en wijzigingen bij in een Google spreadsheet. Vervolgens bespreken correspondenten en leden de komende weken de moderne klassiekers die ze zelf nog niet gezien hebben. Zo kunnen we onbevangen aan het herinterpreteren slaan.
Dus welke tv-serie zou jij willen inhalen en voor De Correspondent bespreken?
Mijn keuze: Breaking Bad. Daar heb ik zoveel lyrische verhalen over gehoord, dat ik het verhaal over een scheikundeleraar die meth gaat koken niet langer kan negeren. Binnenkort de bespreking!
De ontvangen tips tot nu toe
Beschouw dit alsjeblieft niet als een definitieve ranglijst of canon, maar zie het voor wat het is: een mooie verzameling kijktips van mensen die toevallig allemaal lid van De Correspondent zijn. Ze zijn gesorteerd op IMDB-cijfer.
Serie | Maker | Verschijningsjaar | IMDB-cijfer | Getipt door |
Breaking Bad | Vince Gilligan | 2008 | 9,5 | Vincent van de Ven, Jornt Buijs |
The Wire | David Simon | 2002 | 9,4 | Jasper van Weerd, Thom Dieben |
I, Claudius | Robert Graves | 1976 | 9,1 | Bart de Graaf, Luuk van ‘t Hullenaar |
Twin Peaks | David Lynch & Mark Frost | 1990 | 9 | Ernst-Jan Pfauth |
House of Cards | Beau Willimon | 2013 | 8,9 | Bart de Graaf, Thom Dieben, Codrin Kruijne |
Six Feet Under | Alan Ball | 2001 | 8,8 | Caroline vd Vlies |
Battlestar Galactica | Glen A. Larson | 2004 | 8,8 | Codrin Kruijne |
Black Mirror | Charlie Brooker | 2011 | 8,7 | Matthijs Westland |
The West Wing | Aaron Sorkin | 1999 | 8,7 | Thom Dieben, Codrin Kruijne |
Berlin Alexanderplatz | Rainer Werner Fassbinder | 1980 | 8,6 | Tjeerd Schumacher |
Carnivàle | Daniel Knauf | 2003 | 8,6 | Katarina Serulus, Eric Veltink |
Homeland | Howard Gordon & Alex Gansa | 2011 | 8,6 | Carlo Wijnen |
The Kingdom | Lars von Trier | 1994 | 8,6 | Jorn Wemmenhove |
The Singing Detective | Joan Amiel & Dennis Potter | 1986 | 8,6 | Jeannine Van dam |
The Edge of Darkness | Troy Kennedy Martin & Martin Campbell | 1985 | 8,5 | Tjeerd Schumacher |
Dr. Who | Sydney Newman | 1963 | 8,5 | Peter Foliant |
American Horror Story (Seizoen 2) | Brad Falchuk & Ryan Murphy | 2011 | 8,4 | Caroline vd Vlies |
Star Trek | Gene Roddenberry | 1966 | 8,4 | Nathanael Korfker |
Angels in America | Mike Nichols & Tony Kushner | 2003 | 8,3 | Nina Polak |
Northern Exposure | Joshua Brand | 1990 | 8,2 | Marinus Ruiten |
Lipstick on Your Collar | Dennis Potter | 1993 | 7,9 | Bart de Graaf |
No Time for Sergeants | Mervyn Leroy | 1964 | 6,5 | Sylvester van Welij |
Moderne klassiekers inhalen, erover schrijven en er in mijn tuin met u op doorgaan.
Dit verhaal heb je gratis gelezen, maar het maken van dit verhaal kost tijd en geld. Steun ons en maak meer verhalen mogelijk voorbij de waan van de dag.
Al vanaf het begin worden we gefinancierd door onze leden en zijn we volledig advertentievrij en onafhankelijk. We maken diepgravende, verbindende en optimistische verhalen die inzicht geven in hoe de wereld werkt. Zodat je niet alleen begrijpt wat er gebeurt, maar ook waarom het gebeurt.
Juist nu in tijden van toenemende onzekerheid en wantrouwen is er grote behoefte aan verhalen die voorbij de waan van de dag gaan. Verhalen die verdieping en verbinding brengen. Verhalen niet gericht op het sensationele, maar op het fundamentele. Dankzij onze leden kunnen wij verhalen blijven maken voor zoveel mogelijk mensen. Word ook lid!