Nieuwe app wil onafhankelijke muziek een podium geven

Apple Music. Google Play Music. Amazon Music Unlimited. De groeimarkt van muziekstreaming trekt enorme techbedrijven aan. Maakt een kleine speler nog kans? Twee geluidstechnici hopen van wel.

Onlangs maakte ik op muziekconferentie Eurosonic Noorderslag kennis met Phoebe Ohayon en Maikel van der Wouden. Zij vertelden me over hun streamingapp voor onafhankelijke muziek, Whoozy.

Ik vroeg me gelijk af hoe ze het willen opnemen tegen Spotify. Hun antwoord: Whoozy wil grote streamingdiensten niet beconcurreren, maar aanvullen. Bij alle acts op de app staan links naar hun muziek op die andere platforms. Het duo verwacht niet dat een Spotifygebruiker naar Whoozy overstapt, maar dat hij muziek via de app toevoegt aan zijn Spotifyplaylists.

Veel muziekstart-ups floppen. Wat moet er gebeuren voor Whoozy om te slagen? Sowieso moet het aanbod (250 liedjes, dagelijks bijgewerkt) consistent heel sterk zijn. Luisteraars zijn toe aan betrouwbare gidsen door de onmetelijke hooiberg van online muziek.

Vandaag is Whoozy live gegaan voor browser en Android, iOS komt nog. De komende maanden schrijf ik over vernieuwers en smaakmakers in de muziekindustrie. Dus ik volg met interesse hoe het Whoozy vergaat.

Dit filmpje laat zien hoe Whoozy werkt