Spring naar inhoud

Maakt de Lidl biologisch eten mainstream?

Je zou het misschien niet verwachten, maar wie weet doe je in de toekomst je biologische boodschappen bij Lidl. Bij Lidl, waar de laagste prijs het belangrijkste verkoopargument is?

Begin deze maand hield Lidl een Bioweek. Het voegde maar liefst zestig biologische producten tijdelijk toe aan het assortiment. Alle artikelen hadden het Nederlandse EKO-keurmerk of de Europese evenknie daarvan.

De prijzen waren opvallend laag. Website Foodlog vergeleek ze met die van biosupermarkt Ekoplaza. Een kleine greep:

-Voor een pakje organic thee (vijf soorten) betaal je bij Lidl 0,99 euro, bij Ekoplaza 1,19 euro.

-Een pond biologische zilverrijst kost bij Lidl 1,29 euro, bij Ekoplaza tussen de 2,29 en 4,29 euro.

-Voor 300 gram quinoa rekent Lidl 2,60 euro, Ekoplaza 3,59 euro.

-Een halve liter organic olijfolie neem je bij Lidl mee voor 3,39 euro en 4,99 euro bij Ekoplaza.

-Een tros tomaten gaat bij Lidl voor 1,49 euro per pond over de toonbank, bij Ekoplaza voor 2,29 euro.

‘Biologisch is voor de elite’, hoor je vaak. Als je drie keer meer betaalt voor biologische kipfilet (zoals bij Albert Heijn) houd je of erg veel van dieren en het milieu of heb je een dikke portemonnee. Niet als het aan Lidl ligt: ‘Als discounter maken wij ‘biologisch’ betaalbaar voor grote groepen klanten.’

Lidl houdt de Bioweek twee keer per jaar, en daarna verdwijnen veel van de biologische producten weer uit het assortiment. Maar, zegt een voorlichter van Lidl desgevraagd: ‘Producten die tijdens de Bioweek goed aanslaan, nemen wij wellicht op in het vaste assortiment. We zien dat de vraag naar biologische producten stijgt en proberen ons assortiment daarop af te stemmen.’

Cijfers of groeipercentages over het gehele assortiment kan Lidl niet geven. ‘Wel kan ik zeggen dat ons biologische AGF-assortiment [Aardappelen, Groente en Fruit, EN] inmiddels is verdubbeld.’ Of de prijzen in het vaste assortiment net zo laag zijn als tijdens de Bioweek, verschilt per product.

Wordt biologische voeding dankzij Lidl mainstream? Of zullen gespecialiseerde winkels, zoals Ekoplaza, het juist moeilijker krijgen door de concurrentie van de op twee na grootste supermarkt van Nederland? En als biologisch voeding een stuntmarkt wordt, betalen biologische boeren daarvoor de prijs met schaalvergroting en slinkende marges?

Dat zou natuurlijk onwenselijk zijn. Maar als de maatstaven van keurmerken gewaarborgd blijven en meer mensen biologische producten kunnen kopen, is dat wat mij betreft winst. En niet alleen voor Lidl.

Lees hier meer over de plannen van de Lidl
Journalist, gespecialiseerd in duurzaamheid