‘Ik heb meermaals overwogen PVV te stemmen. Ik woon in Amsterdam, in een gemengde wijk en heb veel last van bedreigingen in de buurt. Als het weer eens losging, dacht ik: fuck it, ik stem de volgende keer gewoon PVV.’

‘Want het ‘verbinden’ waar politici het over hebben, is een stoplap voor onmacht en onwil om onder ogen te zien dat ze geen enkele grip hebben op die jongens. Toch dacht ik ook vaak: PVV stemmen, is dat echt wat je wilt? Ik kan het niet verkopen aan mezelf, omdat PVV stemmen tegen mijn liberale principes ingaat.’

‘Ik geloof niet dat ik veel heb met dat frame van de Boze Witte Man. Ik ben een vrij frivool en vrolijk mens. Het is dan ook een frame: iemand die boos genoemd kan worden, is iemand die reageert vanuit emotie - die kun je gemakkelijk aan de kant schuiven met een air van ratio.’

‘Maar ik heb oprechte zorgen. Ik ben het gewoon niet eens met een aantal zaken waarover we tot voor kort niet spraken. Ik heb het met name over de extreme politisering van ons onderwijs. Ideeën die ontwikkeld worden aan een universiteit sijpelen door naar de samenleving. Een normaal mens zou anders nooit zeggen dat zoiets als waarheid een afspraak is, dat is van bovenaf doorgekomen. Daarom is kritiek op die politisering zo belangrijk, want hoogopgeleiden hebben enorm veel macht.’

‘Mijn vriendin is nu opeens een ‘person of colour’ want niet volkomen arisch. Waar slaat dat op?’

‘Begrijp me goed, ik wil geen rechts onderwijs. Ik wil divers onderwijs, politiek divers, bedoel ik dan. Niet de onzin waarbij minderheden allemaal langs de raciale lat gaan. Mijn vriendin is nu opeens een ‘person of colour’ want niet volkomen arisch. Waar slaat dat op? Vergis je niet, die ‘one drop rule’ is rassentheorie uit de slaventijd. Heel ziek.’

‘Ik geloof dat we nu de laatste stuiptrekking meemaken van de 68-generatie die decennia onze samenleving heeft gedomineerd. Ik had een uitstekende docent op de middelbare school. Zij was van geslacht veranderd, die sprak je aan met ‘mevrouw.’ Einde discussie. De radicalisering van gender als identiteit van nu, is echt de beste anticampagne die links in tijden heeft gevoerd. Het zorgt voor totale vervreemding van mensen in regio’s in Nederland. Leven en laten leven, is voor deze mensen veel belangrijker dan eindeloos geëmmer over gender en inclusiviteit.’

Het probleem van het kamp-denken

‘Een echt probleem in Nederland is het kamp-denken. Jij hebt kritiek op de islam, nou dan moet je ook voor bonussen zijn. Ik ben rechts en dus zou ik klimaatverandering moeten ontkennen? Er zijn sterke aanwijzingen dat CO2-uitstoot leidt tot klimaatverandering. Daar moeten we echt iets aan gaan doen.’

‘Ik vind die aanpassingen aan Zwarte Piet ook prima. Gekleurde Nederlanders moeten zich ook goed voelen bij de viering van Sinterklaas. Sommige proponenten worden heel boos over Zwarte Piet en uiten dan bedreigingen. Dat kan echt niet.’

‘Tegelijk zeg ik: er bestaat een wezenlijk verschil tussen Henk uit Oss die op z’n zolderkamertje een bedreiging stuurt en dan gaat masturberen, en lieden van een As Soennah-moskee die een bedreiging sturen. Die laatsten hebben mogelijk toegang tot wapens, tot extremistische netwerken.’

‘Bij Zwarte Piet speelt nog iets anders: is dit een aanpassing die wat wij als land willen zijn, in de kern beschadigt? Nee, totaal niet. Dat zou wel erg triest zijn. Net zo lang drammen totdat mannen en vrouwen gescheiden zwemmen, lijkt me eerder een aantasting van die beschavingskern. Jammer dat nuttige idioten er hun handen voor stuk klappen.’

‘Het grootste misverstand op dit moment volgens mij? De conservatieve denker Roger Scruton zei eens: linkse mensen kunnen niet omgaan met rechtse mensen omdat ze rechtse mensen zien als het Kwaad. Ik kan als rechts mens prima omgaan met linkse mensen, want ik zie hen gewoon als mensen die het verkeerd zien.’

‘Voor PVV-Kamerleden is de politiek ongeveer het laatste wat ze professioneel kunnen doen’

‘Je zou kunnen zeggen dat sommige PVV’ers linkse mensen nu ook zien als het Kwaad: ‘Jij bent voor het toelaten van meer vluchtelingen, dus jij bent het Kwaad.’ Dit is een erg slechte ontwikkeling: waarom zou rechts, nu het aan de winnende hand is, de klassieke fout van links herhalen?’

‘PVV’ers, het zal je misschien verbazen, zijn ook gewoon mensen hoor. Ik drink weleens een glas met ze, natuurlijk. Zitten goede Kamerleden tussen, zonder meer, maar het punt blijft dat de spoeling dun is. En dat is niet eens per se Geert Wilders’ schuld. Stel, ik zou me opgeven voor de lijst. Als ze me willen hebben en ik sta op een verkiesbare plaats, zit ik een paar jaar in de Kamer. En daarna? Dan ben ik voor de rest van mijn leven een paria. Voor PVV-Kamerleden is de politiek ongeveer het laatste wat ze professioneel kunnen doen.’

De PVV ontwikkelt geen ideeën

‘De hoogopgeleide PVV-kiezer bestaat, maar waar zijn de hoogopgeleide PVV-Kamerleden? Dat de PVV geen wetenschappelijk bureau heeft, is tekenend. Grenzen dicht is geen idee, het is een kreet. Je moet ideeën ontwikkelen. Hoe gaan we de nieuwe immigratiegolf uit Afrika te lijf? Om daarover ideeën te ontwikkelen, heb je een wetenschappelijk bureau nodig dat rapporten maakt en adviseert over beleid.’

‘Los daarvan, een partij als de PVV die een boek wil verbieden. Dat gaat tegen alles in waar het Westen voor staat. Voor islamcritici, voor mensen zoals ik die de grenzen willen sluiten, is Wilders een ramp. Hij heeft het onderwerp gemonopoliseerd. Om grote groepen mensen met een cultuur die het Westen gewoon bedreigt buiten te houden, moet je een stukje van het Westen opgeven en boeken op een Codex laten plaatsen. Dat is heel erg wrang.’

‘Ik stam uit wat dan een eenvoudig milieu heet. Ik herinner me het effect dat Pim Fortuyn had nog zo goed. Eindelijk hadden mensen een keer de optie om over een cultureel thema te stemmen. Inkomen en werkgelegenheid zijn belangrijk. Maar die culturele kant, die bracht Fortuyn.’

‘Ja, de opkomst van Fortuyn was een van mijn twee vormende politieke momenten. Waar ik opgroeide, had je destijds een vrij grote Turkse gemeenschap. Mijn moeder probeerde met ze te praten, maar dat lukte niet. ‘Vind ik sneu,’ zei ze dan, ‘staat zo’n vrouw met hoofddoek alleen.’ Probeerde ze meerdere keren. Geen resultaat. Dan weet je dat je multiculturele samenleving geen idylle is.’

De sfeer van voor de Eerste Wereldoorlog

‘Ik hoor niet bij de essentialisten die denken dat de islam een essentie heeft - goed of kwaad - en ik moet ook niks hebben van die mensen die dan gaan bijhouden of er meer joden worden vermoord in de Koran dan in de Bijbel.’

‘Mijn vraag is: wat doen mensen met dat geloof? Katholieken zijn heel goed in schoonheid en in kindermisbruik. Blazen ze zich ook op in nachtclubs of op andere plekken waar veel protestanten en andersgelovigen samen zijn? Nee. Dat moslims dit wel doen, heeft een bepaald effect op de samenleving. Om dat effect gaat het mij. Niet om wat er in het heilige boek staat.’

‘De sfeer in Nederland doet me nu soms denken aan net voor de Eerste Wereldoorlog. Dat flirten met geweld, die insteek van ‘laat de boel maar eens goed kapotgaan.’ Figuren die echt denken aan burgermilities, een mars op Den Haag.’

‘Naast of boven hen staat een meer intellectuele groep die gelooft in de heilzaamheid van geweld. De Nederlandse man is hard op weg kapotgefeminiseerd te raken, maar een regeneratie van De Man zal mijns inziens toch niet volgens de weg van geweld verlopen. Dit is overigens een margegroep.’

‘Veel groter in intellectuele kringen is wat ik maar even de ‘Avondland-factie’ noem. ‘Als we nu niks doen is het afgelopen en zijn we verloren.’ Die houding hangt ook heel sterk in bijvoorbeeld de milieubeweging. Beide bewegingen zijn fatalistisch en strijdlustig tegelijk.’

‘En daar gaat het me om: al deze vormen van verzet zag je ook in Duitsland voor de Eerste Wereldoorlog. Overigens is overtrokken angst voor een oorlog nog steeds een act van niet-denken. Zelf ben ik een optimist. Het gaat beter worden. We moeten hier gewoon even doorheen. De huidige tijd is een prachtige periode om in te leven. We maken een correctie mee op allerlei vlakken. De pendule slaat de andere kant op. Mensen die hun dominantie bedreigd zien, verwarren opzettelijk correctie met eindtijd.’

Reageren? Dat kan onder deze column:

Wat mij opviel aan de negende stemmer die ik interviewde Het is alsof we het verleerd zijn: zonder ruzie een gesprek voeren over onze politieke verschillen. Daarom sprak ik een negende PVV-stemmer. Wat vinden jullie van zijn verhaal? Lees hier de column

Meer weten?

Wil je op de hoogte blijven van dit initiatief? Wil je als eerst horen wanneer mijn nieuwe boek er is? Schrijf je dan in voor mijn mail Welkom bij Kunnen We Praten? Zo kan jij meedoen aan het gesprek Het is alsof we het verleerd zijn: zonder ruzie een gesprek voeren over onze politieke verschillen. Met dit initiatief proberen we daar verandering in te brengen. Hier leg ik uit wat de bedoeling is en kun je alle verhalen vinden. Lees alle verhalen hier terug Lees verder Tegelijkertijd met Kunnenwepraten.nl verschijnt het gelijknamige boek, dat uitkomt bij uitgeverij Atlas Contact. Lees er hier meer over