Spring naar inhoud

Hoe wonen, werken en verplaatsen we ons in een stad die niet langer afhankelijk is van olie, gas en kolen?

Dat was de grote vraag in een interessante aflevering van de live talkshow Stadsleven gisteravond in het Amsterdamse debatcentrum De Balie. Ik mocht een lezing geven over de cultuur van het fossiele kapitalisme - en wat ons te wachten staat als we die inruilen voor duurzaamheid.

Het was een bijzonder mooi programma, onder leiding van journalist en schrijver Tracy Metz, met onder meer optredens van visionair architect Thomas Rau, planoloog-stadsdenker Peter Pelzer, energiestrateeg Pallas Agterberg en de finalisten van de Post-Fossil City Contest, die ons hun frisse ideeën voor een post-fossiele stad vooschotelden.

Het hele programma kun je hieronder terugzien, mijn bijdrage – aan de hand van filmfragmenten uit olie-epos There Will Be Blood – komt als laatste en start na 1 uur en 43 minuten. Via de links hieronder vind je eerder gepubliceerde verhalen waarop ik mij baseerde, plus meer over het recente boek van Thomas Rau, over de Post-Fossil City Contest en over de ideeën van landschapsarchitect Dirk Sijmons die ook kort en krachtig aan het woord kwam.

Laat in de bijdragen vooral weten wat jullie ideaal is voor de post-fossiele stad!

Vimeo
Stadsleven: Als de olie op is (opgenomen in De Balie op 28 maart 2017)
In dit stuk schreef ik eerder over de vraag: Hoe ziet een wereld zonder olie eruit? In De Balie liet ik een fragment horen van een groen visioen van theatermaker Johan Fretz en celliste Anne Korff de Gidts. Luister hier het volledige visioen terug Hier de aankondiging van de Post-Fossil City Contest waar Peter Pelzer over vertelde in Stadsleven Collega Thalia Verkade schreef over het nieuwe boek van Thomas Rau Onlangs interviewde ik landschapsarchitect Dirk Sijmons over onder meer de Energetic Odyssey die tijdens de avond werd genoemd (een scenario om 25.000 windmolens op de Noordzee te bouwen) Op de hoogte blijven van mijn artikelen? Schrijf je in voor mijn wekelijkse mail
Bezoekers van het Festival der Vooruitgang van De Correspondent luisteren naar het groene visioen van Johan Fretz en celliste Anne Korff de Gidts. Foto: Fabian Fraikin / De Correspondent
De centrale figuur in mijn verhaal: Daniel Plainview, self-made oliebaron uit de film There Will Be Blood van Paul Thomas Anderson
Correspondent Democratie & Klimaat