Beste,

Welkom bij mijn allereerste wekelijkse mail!

Zoals je wellicht al hebt gemerkt, schrijven alle vaste correspondenten sinds kort een persoonlijke nieuwsbrief om jullie - onze leden - beter op de hoogte te houden van onze journalistieke onderzoeken en om jullie meer te betrekken bij dat proces. Eerder schreef ik over de filosofie achter de wekelijkse mails en hoe je correspondenten het beste kunt volgen.

Van mijn nieuwsbrief kun je een aantal dingen verwachten.

Ten eerste zal ik met enige regelmaat mijn reflecties op de media met jullie delen en kritische noten kraken over de journalistiek. Denk aan korte analyses over framing van bepaalde onderwerpen, of langere beschouwingen over

Ten tweede geef ik je graag kijkjes achter de schermen bij De Correspondent. Bijvoorbeeld hoe het ervoor staat met The Correspondent. Of over ons - nog te smeden - plan om ons bedrijf te verduurzamen (we zijn al begonnen bij wat er in onze koelkast ligt).

Tot slot zal ik je de inspirerendste stukken, filmpjes en andere journalistieke producties tippen die ik die week ben tegengekomen. Kijk niet verbaasd op als daar veel komieken tussen zitten, want zoals ik al eens schreef: satirici zijn misschien wel

Heren, mag de btw eindelijk omlaag?

Sta mij toe deze week even te beginnen met een oproepje aan de leden van het nieuwe kabinet: kunnen jullie de btw op online journalistiek dit jaar eindelijk eerlijk en concurrerend maken?

Een meerderheid van de Tweede Kamer is het er immers al mee eens dat het niet is uit te leggen waarom online media, zoals dit platform, terwijl een papieren krant 6 procent betaalt. Tijd om dat recht te zetten, CDA, VVD, D66 en GroenLinks! (Nog argumenten nodig? Lees dan van correspondent Jesse Frederik.)

Zelf ben ik momenteel bezig met een nieuw essay in mijn serie over journalistiek in het zogenoemde ‘post-waarheid’-tijdperk. Sinds de verkiezing van Donald Trump als president van de Verenigde Staten en de opkomst van ‘nepnieuws’ op sociale media, draaien alle debatten in de journalistiek om het begrip ‘waarheid.’

Ook The New York Times heeft nu een reclamecampagne die helemaal draait om waarheid.
Ook The New York Times heeft nu een reclamecampagne die helemaal draait om waarheid.

Eerder schreef ik al over hoe journalisten het beste weerstand kunnen bieden tegen de autoritaire, censurerende en leugenachtige neigingen van president Trump ook ging ik dieper in op hoe het verdienmodel van Facebook en Google tussendoor sprak ik in de roemruchte Rudi & Freddie Show over

In het nieuwe stuk wil ik dieper ingaan op hoe de journalistiek met dit probleem van waarheid en leugen omgaat. Daarbij wil ik met name laten zien waarom het idee dat de journalistiek vooral gebaat is bij meer feiten, onjuist is - en welke opvattingen van waarheid het vertrouwen in de media dan wél kunnen herstellen.

Tips voor goede stukken of onderzoeken over dit onderwerp zijn zeer welkom!

Ondertussen op de redactie...

De koelkast op de redactie. (De labels zijn van onze vormgever en systeemdenker Leon Postma.)
De koelkast op de redactie. (De labels zijn van onze vormgever en systeemdenker Leon Postma.)

Dit is onze koelkast op de redactie. Nu zul je zeggen: waarom laat je dat in vredesnaam zien? Nou, dat is waar we zijn begonnen met de verduurzaming van ons bedrijf. Met klimaatcorrespondent Jelmer Mommers ben ik een plan aan het smeden hoe De Correspondent groener en energiezuiniger kan worden - en het eerste dat we willen aanpakken zijn onze boodschappen. We willen bekijken hoe groot de ecologische voetafdruk is van de producten die we kopen - en hoe we die kunnen verkleinen.

Heb jij ervaring met of expertise in het vergroenen van een bedrijfsvoering? Laat ons dat dan vooral weten, wie weet kunnen we je hulp goed gebruiken!

Verdere stappen naar een duurzamer bedrijf gaan we waarschijnlijk later dit jaar zetten, wanneer we verhuizen naar een nieuw pand. We weten nog niet waar dat zal zijn, maar zeker is dat we uit onze voegen zijn gebarsten: we zitten momenteel met meer dan vijftig (!) mensen in een veel te kleine redactieruimte. Gezellig, maar op drukke momenten niet werkbaar.

En duurzaamheid is ook extra van belang geworden nu we steeds vaker met het vliegtuig de oceaan oversteken. Zoals je weet hebben we de ambitie De Correspondent ook in het Engels op te richten. Daarvoor zitten we de komende maanden vaak in New York, waar we hoe we The Correspondent het beste kunnen lanceren. Volgende week ben ik daar om een Research Director aan te nemen, die het onderzoek zal gaan leiden (en ja, ik ga de CO2-uitstoot van de vlucht compenseren).

Tot de volgende nieuwsbrief, vanuit The Big Apple dus!

PS: Over onwaarheden in de media gesproken: kijk vooral even naar klimaatontkenner Marianne Zwagerman terug.

Schrijf je hier in voor mijn wekelijkse nieuwsbrief! In mijn nieuwsbrief houd ik je op de hoogte van mijn laatste media-analyses en kritische noten over de journalistiek, geef ik je kijkjes achter de schermen bij De Correspondent (zoals onze plannen om The Correspondent op te richten) en tip ik het beste lees-, kijk- en luistervoer dat ik die week ben tegengekomen. Hier kun je je aanmelden voor mijn wekelijkse mail