Het werd tijd: bij de RDW krijgt ‘klantgerichtheid nu ook aandacht’

In mijn vorige artikel beschreef ik hoe Nederlanders bekeuringen kregen voor voertuigen die niet bestonden. Soms werden mensen jaren beboet, herbeboet en uiteindelijk in de gevangenis gegooid.

Daar iets aan doen, bleek vaak onmogelijk. Bij de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW), dat het kentekenregister op basis waarvan boetes worden uitgedeeld beheert, liep je tegen een bureaucratische muur op.

Toen ik voor mijn artikel een reactie vroeg aan de RDW, stuurde hij een artikel toe uit bedrijfsblad RDWijzer. Na kritiek van onder andere de Nationale Ombudsman heeft de RDW nu een programma ‘Maatschappelijk verantwoord handhaven’ opgezet.

‘De handhaving liep al prima,’ legt unitmanager handhaving Rudi Welling uit in het artikel over het programma. ‘Maar er was weinig oog voor het menselijke aspect.’

Dat kun je wel zeggen. Zo zat iemand in de gevangenis tijdens de geboorte van zijn dochter omdat hij beboet was voor auto’s die al jaren eerder gesloopt waren - protest aantekenen hielp niet.

‘De juridische kaders waren heel strak, zonder flexibiliteit,’ legt Welling uit. ‘Vroeger hadden wij geen inzicht in welke boetes er daadwerkelijk werden opgelegd. Nu wel, dus kunnen we ook kijken naar individuele zaken.’

Het probleem van niet-bestaande voertuigen is de RDW inmiddels ook bekend. ‘Eén meneer kreeg boetes voor voertuigen die door een ander naar de sloop waren gebracht,’ vertelt RDW-teammanager Paul Ploeger in het artikel. ‘Alleen stond dat niet in het register. [...] Een collega heeft ervoor gezorgd dat de politie ging bemiddelen om de sloop toch aangemeld te krijgen. Toen stopte de stroom boetes pas.’

‘Het geeft energie dat we sommige mensen nu wel kunnen helpen,’ stelt Ploeger. ‘Ons werk doet er meer toe.’ Dat beaamt Welling: ‘Het is goed dat klantgerichtheid nu ook aandacht krijgt.’

Er is dus wat veranderd. De RDW erkent dat een heleboel mensen (onbekend hoeveel) onterecht beboet zijn voor niet-bestaande voertuigen. Toch verzet de RDW zich nog altijd in rechtszaken waarbij aanpassing van het kentekenregister met terugwerkende kracht wordt geëist.

Twee weken geleden deed de rechter uitspraak in zo’n zaak - in het voordeel van de RDW. Boetes die eerder op basis van de fictie van het kentekenregister zijn opgelegd, blijven dus bestaan.

Mijn vorige artikel ‘In Nederland kan een verkeersboete je leven ruïneren.’ Het artikel in de RDWijzer