Ik heb meivakantie! Eindelijk tijd om boeken te lezen. Vorige maand werd mijn nieuwe leesstoel bezorgd, dus dat komt mooi uit. Omdat me is opgedragen deze wekelijkse mail persoonlijk te maken, vind je een foto van die stoel onderaan.

Eén boek wil ik er in deze mail uitpikken. Op aanraden van collega Maurits Martijn las ik Om de wereld te redden, klik hier (Engels: To save everything, click here) van Dat boek is ook relevant voor leraren en andere geïnteresseerden in onderwijs, omdat Morozov heel terechte kanttekeningen plaatst bij het geloof dat ‘het internet’ al onze problemen op kan lossen.

Bij deze passage over burgerschap zette ik een uitroepteken in de kantlijn:

‘Het probleem is dat de wetten van de economie geen rekening houden met de complexiteit van het menselijke gedrag. Als dus de intrinsieke motivatie wordt vervangen door extrinsieke prikkels, reageren mensen op een rare manier. Tientallen jaren onderzoek in de sociale wetenschap heeft dat aangetoond. Als burgers geld krijgen voor het doneren van bloed, geven minder mensen bloed. Als burgers geld aangeboden krijgen ter compensatie voor het bouwen van een nucleaire afvalfabriek in de buurt, hebben ze de neiging om sterker tegen te zijn dan wanneer er een beroep wordt gedaan op hun burgerplicht.’

Waarom dat ook relevant is voor het onderwijs?

Volgens de nieuwste onderwijsplannen zouden scholen meer aandacht moeten besteden aan Maar hoe doe je dat? Volgens Morozov, en ik ben het met hem eens, moet je voor burgerschap in elk geval geen cijfer geven (want dat is een extrinsieke prikkel).

Ik wil meer te weten komen over onderwijs en technologie

Dezelfde Maurits Martijn wees me op Zij schrijft al zes jaar over Ed-Tech (onderwijstechnologie). Het is interessant om haar ontwikkeling in die zes jaar te zien. Schreef zij aanvankelijk over de nieuwste technologietrends in het onderwijs, inmiddels is haar toon veel activistischer: ze waarschuwt voor technologiebedrijven en zogenaamde filantropen die het onderwijs proberen te privatiseren.

Drie stukken die je zou kunnen lezen:

  • waarschuwt Watters voor het gevaar van ‘gepersonaliseerd onderwijs’ voor public education.
  • maakt Watters korte metten met het idee dat ons onderwijs lijkt op een fabriek omdat het onderwijsmodel bedacht werd ten tijde van de industriële revolutie.
  • laat Watters zien hoe de ‘filantroop’ Pierre Omidyar, de oprichter van eBay, met zijn investeringen het onderwijs in Amerika en Afrika probeert te privatiseren.

Ik zou meer onderzoek willen doen naar Ed-Tech in Nederland. Wie kan me daar verder op weg mee helpen?

Ik wil jullie verhalen over doorgeslagen meetwerk horen

Een collega liet me ooit het rapport van haar dochter zien. Die dochter was niet alleen gescoord op taal- en rekenvaardigheid, maar ook op haar relatie met andere kinderen, relatie met volwassenen, grote motoriek, kleine motoriek, spelontwikkeling, taakgerichtheid, zelfstandigheid, betrokkenheid, zelfbeeld en een reeks andere scorepunten die doorliepen op de achterkant van het papier. Op het rapport was haar vooruitgang na vier maanden te zien, en was haar score ook afgezet tegen die van het klassengemiddelde. Haar dochter was toen vier.

Ik ben benieuwd wie meer van dit soort voorbeelden heeft van doorgeslagen meetwerk. Mail me je verhaal!

Nou, dat was het wel zo’n beetje. O ja, en dit is dus m’n nieuwe leesstoel: