Allereerst een hartelijk welkom aan de honderden nieuwe abonnees die zich afgelopen twee weken aansloten Leuk dat jullie meelezen over innovatie in de media. Mocht je zelf interessante ontwikkelingen en artikelen tegenkomen, laat het dan vooral in de bijdragen weten.

Netflix is niet bang voor torrents (en terecht)

Grappig dit: een groep dieven had het nieuwe seizoen van Netflix-serie Orange is the New Black bemachtigd. Betaal ons, anders zetten we de serie live, lieten ze Netflix weten.

Netflix betaalde niet en de dieven zetten een torrent van Orange is the New Black op The Pirate Bay.

De streamingdienst leek daar die maakte torrents voor een grote groep consumenten door haar betaalbaarheid en gebruiksgemak juist overbodig. Zo signaleert Wired dat de populairste torrentservice in 2011 nog goed was voor bijna een kwart van het Noord-Amerikaanse webverkeer, nu is dat 5 procent (dat is overigens niet volledig op conto van Netflix - denk bijvoorbeeld ook aan de opkomst van de torrentservice Popcorn Time).

Ik vind het hoopvol. Dit laat volgens mij zien hoe normaal we het (weer) zijn gaan vinden om voor media te betalen.

De ‘mediabubbel’ bestaat in de VS echt

Meerdere lezers stuurden me deze analyse van Politico. Toen de regionale journalistiek nog goed ging in de VS, werkten journalisten door het hele land.

Maar uit arbeidscijfers dat vrijwel alle nieuwe mediabedrijven bij elkaar zijn gaan zitten in de kuststaten. Dat zijn juist die staten waar het economisch goed gaat, en niet de staten waar de economische klappen vallen.

Dus, schrijven ze bij Politico (Arlington, kuststaat Virginia), kunnen journalisten moeilijk weten wat er in het hart van de VS speelt. Niet alleen de bevindingen, ook de onderzoeksmethode vind ik interessant.

Ik verwacht dat we over een jaar een ander beeld zien trouwens. Veel media zijn afgelopen jaar geschrokken en sturen hun journalisten het land in.

Bron: Politico

Bots doen zich voor als journalisten

Aangezien messenger apps als Whatsapp, Facebook Messenger en WeChat tegenwoordig groter zijn dan sociale netwerken, proberen veel nieuwsmedia daar aansluiting bij te vinden.

En dat doen ze met botjes.

Die praten je in een messenger-omgeving met gescripte berichtjes ‘persoonlijk’ bij over het laatste nieuws. Zo kunnen we in Nederland met zowel de NOS als NRC Handelsblad in gesprek.

Eén probleem: die botjes voelen een beetje als robots.

Daarom bouwen ze bij The New York Times nu bots rond personen. Zo spreekt een van de bots nu uit naam van een politiek verslaggever. Als je met bots werkt,

Twitter zet nog meer in op livestreams

Nieuws over Twitter is de laatste tijd vaak negatief. De gebruikersaantallen zijn lang niet zo groot als die van Facebook, Instagram en Snapchat, en op productgebied gebeurt er weinig spectaculairs.

Maar Twitters eerste kwartaal was niet zo rampzalig als investeerders verwachtten. De omzetafname viel mee en het aantal actieve maandelijkse gebruikers lag hoger dan voorspeld.

Verder CEO Jack Dorsey deze week bekend meer te willen investeren in livestreaming. In het eerste kwartaal streamden ze al 800 uur (Q1 telde 2160 uren) en bereikten daarmee 45 miljoen kijkers, van wie 60 procent buiten de VS.

Advertentiebedrijf Twitter wil nu inzetten op videoreclame en kondigde zestien nieuwe deals aan, waaronder honkbal, concerten en Bloomberg-nieuws. American Football raakte het bedrijf onlangs kwijt aan Amazon.

Ik heb trouwens nog nooit iets live bekeken op Twitter. Ik zie het meer als een telex van vakgenoten. Jij?

Met dank aan

Dat was ’m voor deze week. Dank aan Kasper Goethals en Bart de Koning voor de artikeltips.

Tot volgende week,

Ernst-Jan Pfauth