Voor ik het vergeet: ik wil je vragen om zo veel mogelijk geïnteresseerden in onderwijs uit te nodigen voor deze wekelijkse mail. Ik heb hun input namelijk hard nodig voor mijn artikelen. Ze kunnen zich aanmelden.

Ik was naar een conferentie

Goed, vorige week Dat leverde me reacties op van zowel techbedrijven als techcritici. Ik leg een lijstje aan van mensen die ik in de toekomst wil spreken. Hebben jullie nog suggesties?

Op uitnodiging van Jelmer Evers, docent geschiedenis en samensteller van twee onderwijsboeken, bezocht ik vorige week de Unite for Quality Education and Leadership Conference in Rotterdam, een conferentie georganiseerd door Education International – het best te omschrijven als een wereldwijde lerarenvakbond.

Ik was onder de indruk van de Ed-Talks van en Filmpjes van hun praatjes, pardon: talks, komen binnenkort online. Ik zal ze met jullie delen als het zover is. Nu moeten jullie het met een paar foto’s doen. (Ik schrijf toch maar in de tweede persoon meervoud, hoewel de aanhef van deze mail de tweede persoon enkelvoud voorschrijft.)

Drie foto’s van de conferentie die ik bezocht:

Andy Hargreaves tijdens de Unite for Quality Education and Leadership Conference in Rotterdam.
Andy Hargreaves tijdens de Unite for Quality Education and Leadership Conference in Rotterdam.
Een panelgesprek tijdens de Unite for Quality Education and Leadership Conference in Rotterdam.

Twee opvattingen over kinderen en technologie

Verder bestelde ik een boek van Audrey Watters, een journaliste die kritisch schrijft over onderwijstechnologie. Het boek heeft een ietwat gekleurde titel: The Monsters of Education Technology.

Ik ga het lezen en hou in m’n achterhoofd wat lezer David Berg schreef naar aanleiding van mijn vorige mail: ‘EdTech is nogal een rijk thema, met de nodige nuance. Ik hoop dat het je lukt om die nuance recht te doen. Verlies de essentie daarbij niet uit het oog: dat die technologie altijd een middel moet zijn om zinvolle, rijke, passende leerervaringen mogelijk te maken.’

Verder las ik naar aanleiding van Watters’ blog en het boek Is daar iemand? Hoe de smartphone ons leven beheerst van NRC-journalist Wouter van Noort twee interessante artikelen over de scholen waar Silicon Valley-ouders hun kinderen heen sturen.

  • gaat over AltSchool, een Silicon-Valleyschool waar leerlingen ‘gepersonaliseerd’ leren door middel van technologie –vergelijkbaar met de Steve Jobs-scholen in Nederland. Volgens sommigen is dit dé toekomst van onderwijs, volgens anderen is het een Orwelliaanse nachtmerrie.
  • gaat over Silicon Valley-ouders en techinvesteerders die hun kinderen juist opvoeden met weinig technologie, omdat ze de gevaren inzien van die verslavende apparaten. Steve Jobs was een van hen.

Twee verschillende visies op technologie en onderwijs dus, beide geworteld in Silicon Valley. Ik hoop daar komend jaar naar af te reizen.

En verder?

Dat was het even voor deze week. Nu moet ik al m’n lessen nog voorbereiden en 54 columns nakijken. Wat ik in deze mail had willen schrijven over van de Israëlische historicus Yuval Noah Harari bewaar ik dus even voor volgende week. Wellicht kan ik dan ook vertellen waarom m’n keukenmuur inmiddels vol hangt met post-its.