Slack weet precies waar jij op je werk veel over praat
Wow, dank voor de vele feedback die jullie stuurden! Ik vertelde vorige week dat de nieuwsbriefservice die ik gebruik duimpjes onder elke editie zet. Als je erop klikt, kun je zeggen wat je van de brief vond.
Zo wil Guido dat ik Twitter scherper volg, blijft Ted graag podcasttips ontvangen en gaven drie van jullie feedback op de duimpjes zelf (‘te simpel’). Heel fijn, ik begrijp hierdoor beter wat jullie van deze nieuwsbrief verwachten. Je kunt je feedback ook in de bijdragen hieronder plaatsen.
Ik kreeg ook een aantal klachten dat ik van te veel voorkennis uitga. Door ruimtegebrek kan ik daar helaas weinig aan doen. Anders gaat de helft van de nieuwsbrief op aan uitleg. Mocht je een term of bedrijf niet kennen, dan kun je het beste even snel op Nieman Lab (journalistiek) of Techcrunch (technologie) zoeken naar uitleg.
Veel leesplezier deze week!
Slack gebruikt machine learning om je aan de juiste collega te koppelen
Op zoek naar de juiste collega om een vraag over de nieuwste reclamecampagne te stellen? Slack raadt aan wie je dan moet hebben.
Want het zakelijke chatprogramma analyseert alle gesprekken die je collega’s en jij voeren en kan op basis daarvan aanbevelingen doen.
Dit soort kunstmatige intelligentie kan ervoor zorgen dat je opeens patronen ontdekt die je als mens niet ziet. Zou Slack je bijvoorbeeld kunnen vertellen welke collega het meest over de vrijmibo praat? Of op basis van emotie-analyses voorspellen welke ontevreden collega binnenkort ontslag neemt?
Ter geruststelling: deze functie werkt vooralsnog alleen voor Engelstalige bedrijven met meer dan vijftig werknemers. Dus je kunt je gedrag (en berichten) nog snel aanpassen.
Facebook neemt filmmakers aan
Facebook zoekt filmmakers om lange video’s te produceren.
Logisch, want in de strijd om aandacht delft Facebook nu het onderspit als het om lange programma’s gaat. Die kijken mensen via Netflix, HBO, Amazon en Nederlandse kabelaanbieders.
Tijd om daar wat aan te doen, want nu loopt Facebook advertentiedollars mis. De markt voor digitale video-advertenties nam in 2016 met 53 procent toe naar 9,1 miljard dollar.
Maar dat is nog steeds weinig vergeleken bij de klassieke tv-reclames. Die waren goed voor 70 miljard dollar. Dus er valt een hoop te halen.
Amazon breidt populaire praatpaal uit met scherm
Amazons praatpaal staat in 5 procent van de Amerikaanse huishoudens. De Echo kan op verzoek een journaal van de BBC voorlezen, je creditcardrekening betalen, een schoonmaker langssturen en nog 4.997 dingen.
Eind juni lanceert Amazon een uitbreiding: de Echo krijgt een scherm. Waardoor je nu ook op verzoek filmpjes kan vertonen - zoals handleidingen of kookvideo’s - of een videocall met vrienden kan opzetten. En als je een slimme deurbel hebt (met camera dus), kun je ook zien wie er voor de deur staat.
Zit jij op zo’n meeluisterende en nu ook meekijkende virtuele assistent in huis te wachten? De opkomst van het heel korte liedje
Dit had ik me nog niet gerealiseerd: nu radio steeds minder belangrijk wordt, neemt ook de relevantie van de regels van dat medium af.
Waarom moeten popnummers bijvoorbeeld nog drie minuten zijn, als vrijwel elke jonge luisteraar via streamingservices luistert?
In dit interessante artikel lees je hoe muzikanten hun repertoire op die nieuwe luisteromgeving aanpassen.
Zo staan op het nieuwe album van Frank Ocean nog maar vier nummers die langer dan drie minuten duren. De meeste tracks duren krap een minuut.
Dat was ’m voor deze week! Ben je zelf interessante ontwikkelingen tegengekomen of heb je nog vragen? Laat het weten in de bijdragen hieronder.
Met een hartelijke groet,
Ernst-Jan Pfauth