Staken? De leraar doet liever een cursus mindfulness
Ik was te laat om me in te schrijven. De cursus mindfulness, die aan dertig docenten gegeven zou worden, zat al vol.
De voorjaarsvakantie was net twee weken voorbij en in de lerarenkamer werd al gegrapt: ‘Bijna meivakantie!’
Wie de meivakantie redt, zingt het wel uit tot de zomervakantie. En dan heb je als docent zes weken om je op te laden voor het nieuwe schooljaar.
Overdreven?
De Volkskrant deed deze week een factcheck. De actiegroep PO in Actie, die strijdt voor betere salarissen en minder werkdruk voor leraren, stelt in zijn communicatie dat één op de vijf leraren in het basisonderwijs last heeft van burn-outklachten: emotionele uitputting, vermoeidheid direct na het opstaan, een leeg gevoel na een werkdag.
Dat kan niet waar zijn, moet een redacteur bij de Volkskrant gedacht hebben.
Het bleek inderdaad niet waar. De factchecker die dieper in de data van het CBS en TNO dook, ontdekte dat in die cijfers onderwijzend personeel en niet-onderwijzend personeel op één hoop gegooid waren.
Dus?
De opwarming van de aarde ga je ook niet tegen door een korte broek aan te trekken
Van het onderwijzend personeel heeft één op de vier te maken met burn-outklachten. Dat geldt zowel voor het basisonderwijs als het voortgezet onderwijs.
Eén op de vier.
Zou één op de vier vuilnismannen last hebben van burn-outklachten, dan zouden torens van vleesverpakkingen, chipszakken en maandverband de straten sieren. Zou een kwart van de agenten ermee te kampen hebben, dan zou de straat één grote sanitaire stop voor wildplassers worden.
Maar de leraar neemt liever een cursus mindfulness dan dat hij staakt. In het nationale register van bijscholingsactiviteiten van leraren – die gevalideerd worden door leraren - kan hij kiezen uit maar liefst negentien verschillende mindfulnesstrainingen.
Natuurlijk kan zo’n mindfulnesstraining sommige leraren best helpen om minder werkdruk te ervaren. Maar wanneer een kwart van een beroepsgroep te maken heeft met burn-outklachten is dat geen individueel probleem meer, maar een collectief probleem. Met een middagje loopmeditatie, ademfocus en rozijnoefeningen los je dat niet op.
Bovendien doe je dan net alsof werkdruk niets te maken heeft met het aantal leerlingen waar je verantwoordelijk voor bent en het aantal lesuren dat je voor de klas moet staan, maar een persoonlijke ervaring is.
Daarmee los je niets op. De opwarming van de aarde ga je ook niet tegen door een korte broek aan te trekken.
Leraren aller scholen, verenigt u. Anders is straks niet werkdrukvermindering, maar Hatha-yoga het speerpunt van de nieuwe cao.