Zeven lees-, kijk- en luistertips over onderwijs
Afgelopen week bezocht ik geen onderwijsconferenties en scholen, maar de Hermitage en de Kerk van de Verlosser op het Bloed.
Ik was namelijk een week naar Sint-Petersburg, met m’n vader. Daarom een korte mail, met de stukken die ik na lange wandeldagen las in de jacuzzi van de hotelkamer.
Ik las:
- Een betoog tegen spelenderwijs leren in The Guardian. Citaat: ‘Learning through play is often a disastrous tactic with older children. How many weeks of children’s lives have been sacrificed on the altar of building a papier-mache volcano when they could have been just learning about volcanos?’
- Een stuk op Slate over scholen waar kinderen die niet meer terechtkunnen in het reguliere onderwijs alleen nog maar digitaal leren.
- Een artikel in TES Magazine waarin gewaarschuwd wordt voor de gevolgen van lessen in bijvoorbeeld meditatie en mindfulness voor kinderen. Leerlingen zouden heel gewone emoties daardoor als een ziekte kunnen gaan zien.
- Een opmerkelijke Amerikaanse blik op het Nederlandse onderwijs op The Huffington Post.
- Een belangrijk stuk over ‘platform capitalism’ in het onderwijs. Neemt Silicon Valley het publieke onderwijs over met zijn businessmodel gericht op data?
En luisterde:
- Naar deze radiofactcheck van de BBC. Is het waar dat 65 procent van de toekomstige banen op dit moment nog niet bestaat?
En bekeek:
- Een filmpje over kunstmatige intelligentie in het onderwijs. Door middel van gezichtsherkenning kan dit bedrijfje zien of je wel oplet tijdens je online cursus! Wat een vooruitgang!
Volgende week heb ik weer meningen en ideeën.
Met groet!
Johannes