Beste,
Ik had een weddenschap met m’n leerlingen in 3 gymnasium: als zij voor de toets formuleren gemiddeld een 8 zouden halen, zou ik de hele klas trakteren op broodjes kroket. Lager dan een 8? Dan zou ik tot aan de zomervakantie iedere week een broodje kroket van de klas krijgen.
Afgelopen week kreeg ik m’n eerste broodje. Die boefjes hadden er wasabi op gedaan. Ik deed alsof ik dat niet proefde.
Verder reageerde een leerling, Lucas, over wie ik ooit dit stuk schreef, op het nieuws dat ik volgend schooljaar fulltime voor De Correspondent ga schrijven: ‘Jaja, u gaat gewoon een gamekanaal beginnen en fulltime gamen. Ik ken u.’
Om te lezen over onderwijs
Maar goed, de leestips! Ik las:
- Deze steengoede column van Aleid Truijens, waarin ze leraren die zeggen dat ze het niet voor het geld doen op de vingers tikt.
- Dit stuk in Trouw over een kwalijk gevolg van het lerarentekort: scholen moeten commerciële bureaus inhuren om gaten in het rooster te vullen, en dat kost veel geld.
- Deze studie naar de relatie tussen onderwijskwaliteit en schoolbesturen. Fijn citaat: ‘We concluderen dat er relatief weinig empirisch onderzoek is waarin de relatie tussen schoolbesturen en onderwijskwaliteit centraal staat. We zien dat dit geen gelijke tred houdt met de hooggespannen beleidsverwachtingen van de invloed die besturen kunnen uitoefenen op het verbeteren van de onderwijskwaliteit.’
- Dit stuk op EdSurge over de privacy van leerlingen als het aankomt op informatie die scholen en bedrijven over hen hebben. Daar zouden we het in Nederland ook over moeten hebben.
EdTech! In de jaren vijftig!
Maar het meest interessante wat ik afgelopen week tegenkwam, was een filmpje uit de jaren vijftig. Het gaat over de ‘teaching machine’ die de Amerikaanse psycholoog B.F. Skinner destijds ontwikkelde. Zijn machine zou ervoor zorgen dat kinderen eíndelijk op hun eigen niveau en tempo zouden kunnen leren! De jaren vijftig!
Er is ook een variant waarin je de voiceover uit de jaren vijftig hoort, met beeld van kinderen die op iPads werken. Deze:
Nu ga ik de beschouwingen over privacy nakijken die m’n leerlingen in 5 vwo schreven.
Met groet!
Johannes
P.S. De Speld kwam afgelopen week met een aardig onderwijsakkoord : meer geld, minder respect voor basisschoolleraren.
Wekelijks mail van mij krijgen? Dat kan! Elke donderdagmiddag publiceer ik een nieuwsbrief om je op de hoogte te houden van waar ik mee bezig ben. Die verschijnt op de site, maar kan je ook in je mailbox ontvangen. Nodig ook collega-leraren en anderen geïnteresseerden in onderwijs uit om mee te lezen!Dit verhaal heb je gratis gelezen, maar het maken van dit verhaal kost tijd en geld. Steun ons en maak meer verhalen mogelijk voorbij de waan van de dag.
Al vanaf het begin worden we gefinancierd door onze leden en zijn we volledig advertentievrij en onafhankelijk. We maken diepgravende, verbindende en optimistische verhalen die inzicht geven in hoe de wereld werkt. Zodat je niet alleen begrijpt wat er gebeurt, maar ook waarom het gebeurt.
Juist nu in tijden van toenemende onzekerheid en wantrouwen is er grote behoefte aan verhalen die voorbij de waan van de dag gaan. Verhalen die verdieping en verbinding brengen. Verhalen niet gericht op het sensationele, maar op het fundamentele. Dankzij onze leden kunnen wij verhalen blijven maken voor zoveel mogelijk mensen. Word ook lid!