Een technische en zakelijke aflevering van De Medianieuwsbrief deze week. Er komt door twee technische ontwikkelingen nog meer consumentenaandacht vrij, maar hoe kun je die als klein medium benutten? De sombere conclusie: door je aan te sluiten bij een anonieme gigant.

Nog meer media: door deze twee technische ontwikkelingen

De aandacht van het publiek is op dit moment optimaal benut, zo lijkt het. Volgens onderzoeksbureau eMarketer daalt daarom vanaf 2018 onze mediabestedingstijd elk jaar met 0,1 procent. De jaren daarvoor was er juist flinke stijging zichtbaar, omdat we en masse de smartphone ontdekten en daar dode momenten mee vulden.

Op Medium las ik een Er komen volgens auteur Joshua Lasky twee grote consumentenproducten aan die ervoor zorgen dat we de komende jaren weer veel meer tijd met media doorbrengen:

  1. Zelfrijdende auto’s. Bestuurders wisselen het stuur in voor een scherm en daarmee zal hun mediagebruik veranderen. Ze zijn niet alleen meer op radio of muziek aangewezen, en kunnen bijvoorbeeld ook een scherm gaan gebruiken. Kijk voor een voorproefje bij Uber. Dat biedt passagiers al op maat gemaakte media aan. Ritje van 30 minuten? Check deze documentaire. Maar vijf minuten? Hier, een nieuwsbulletin.
  2. Augmented reality. De enorme hype rond Pokemon Go van vorig jaar liet zien: consumenten zijn geïnteresseerd in een goede AR-toepassing. Daarmee staan ze dus open voor een laag over de werkelijkheid. Elk moment dat je niet naar een traditioneel scherm kijkt, kan ingezet worden voor AR. Bijvoorbeeld via een Snapchat-bril, een beter uitgevoerde Google Glass of een contactlens.

Hoe die AR eruit zo kunnen zien? Hier een lekker dystopisch beeld uit Colombia:

Youtube plaatst cookies bij het bekijken van deze video Bekijk video op Youtube
Hoe een stad kan veranderen door Augmented Reality.

Maar hoe speel je op deze ontwikkelingen in?

Om als medium te kunnen profiteren van bovenstaande technieken, zijn er enorme investeringen vooraf vereist. Zoals geld voor het ontwikkelen van software die je mediaaanbod afstemt op je reis, of het ontwikkelen van AR-beelden.

Hoe kom je daar als uitgever tussen?

Niet, denkt ’s werelds beste techanalistBen Thompson (Stratechery). Hij ziet de toekomst van de mediawereld als volgt: heel veel nichepublicaties die allemaal technisch en commercieel ondersteund worden door een paar enorme en anonieme uitgeverijen.

Over grote anonieme ‘uitgevers’ gesproken: Facebook kondigt abonnementenmodel aan

Facebook wil gebruikers de om via de app direct abonnementen af te sluiten bij een nieuwsmedium. Je leest dan een krant of magazine via Facebook en betaalt via Facebook.

Het is nog onbekend of Facebook een commissie vraagt, of dat ze aan de betaalinformatie van abonnees genoeg hebben. Naar verwachting wordt het een metered model (bijvoorbeeld: na tien gratis stukken moet je betalen).

Mijn eerste instinctieve reactie is: doe het niet als je een grote uitgever bent. Je maakt jezelf dan financieel afhankelijk van een platform dat vooral gebaat is bij de aandacht vasthouden van zijn publiek om het vervolgens goed te kunnen ‘targeten’ met advertenties.

  • Mocht dat met jouw nieuws niet lukken, dan laat Facebook je net zo hard weer vallen.
  • Mocht het juist heel goed gaan en ben je grotendeels afhankelijk van Facebook, dan ligt hun niets in de weg om toch (steeds meer) commissie te vragen. Want dat voordeel heeft een monopolist - vraag maar eens aan een Uber-chauffeur.

Voor kleine - lokale en niche - uitgevers, kan werven via Facebook wél een interessante optie zijn. Die hebben simpelweg geen alternatief. Het optuigen van een goed betaal- en abonnee-apparaat is kostbaar en ingewikkeld. Facebook kan dat voor je uit handen nemen. Dan is werven via Facebook heel interessant. Bijvoorbeeld als je een eenpitter bent die zijn buurt verslaat.

Met dank aan

Dat was ’m voor deze week. Dank aan Mayke Blok en Rutger Bregman voor de artikeltips.

Dank aan jou voor het meelezen.

Tot volgende week!

Ernst-Jan Pfauth