Beste,

Zomervakantie! Afgelopen vrijdag nam ik afscheid van m’n collega’s en leerlingen. Ik kreeg een mooie tas van de leerlingen uit m’n mentorklas (ze hadden m’n zus via Facebook benaderd om te vragen wat voor cadeau ze moesten geven, de schatten), en deze kaart:


Mag dit wel?!

SIRE startte deze week een campagne om aandacht te vragen voor jongens, wier jongensgedrag volgens de stichting te weinig aandacht krijgt. Daardoor zouden ze zich niet goed kunnen ontwikkelen. Er kwam veel kritiek op de campagne. Generaliserend! Stereotyperend! Arme jongens! Arme meisjes!

Ik schreef vorig jaar een stuk over ‘typisch jongensgedrag’ op school, en de zaalvoetbalwedstrijden die het lerarenteam (‘De Blauwe Machine’) tegen die jongens speelt. Het was een van de leukste stukken om te schrijven, omdat de jongens die ik sprak erg grappig waren.

Ik weet nog dat ik het stuk schreef en dacht: eigenlijk moet ik overal ‘jongens, maar natuurlijk niet alle jongens en er zijn ook meisjes die dit gedrag vertonen’ schrijven. Had wel wat minder lekker gelezen.

Deze boeken over onderwijs raad ik je aan

Op de personeelsdag sprak een collega me aan: ‘Ik krijg nog leestips van je.’ Dat beloofde ik twee nieuwsbrieven geleden namelijk. Hij meende zelfs dat ik hem tien leestips beloofd had, maar die belofte kan ik nergens terugvinden. Daarom hou ik het bij vijf tips.

  • van Anders Ericsson en Robert Pool. Ericsson en Pool zijn experts op het gebied van expertise. Wanneer word je ergens heel goed in? Een heel interessant onderzoeksgebied waar het onderwijs van kan leren.
  • van E.D. Hirsch. Hirsch is zeer kritisch op moderne onderwijsvernieuwingen gericht op individualisering en het aanleren van generieke vaardigheden, onder andere omdat die de kloof tussen meer en minder bevoorrechte kinderen bevorderen. Voor Hirsch draait onderwijs om kennis.
  • van Theo Compernolle. Ik ben er afgelopen jaren van overtuigd geraakt dat het absurd is dat scholen smartphones in het klaslokaal nog niet verboden hebben. Lees dit boek en vraag je daarna af: waarom sta ik die mobieltjes in m’n klas al jaren oogluikend toe?
  • van Pedro De Bruyckere, Paul Kirschner en Casper Hulshof. Een boek dat iedere leraar zou moeten hebben. Op basis van dit boek schreef ik Fijn om door te bladeren, handig als naslagwerk.
  • onder redactie van Alderik Visser en Franciscus Ismaël Kusters. Toegegeven: dit boek moet ik zelf nog lezen, maar de ondertitel en de auteurs van een aantal bijdragen aan deze bundel spreken me aan.

Deze boeken over EdTech neem ik mee op vakantie

Ik heb inmiddels een lijstje van boeken die ik wil lezen over (onderwijs)technologie (EdTech).

  • van Audrey Watters. Watters blogt over onderwijstechnologie en noemt zichzelf ‘EdTechs Cassandra.’ Ik lees haar blog graag, en dit boek is een verzameling van praatjes die ze afgelopen jaren hield.
  • van Christo Sims. Sims volgt in dit boek een school die in 2009 in New York van start ging en die sterk inzette op technologie. Sims is kritisch: hij zag hoe aanvankelijk techno-optimisme door tegenvallende resultaten plaatsmaakte voor een school waar kinderen veel uit het hoofd moesten leren, met sterke nadruk op discipline en autoriteit.
  • van Jaron Lanier. Op dit boek stuitte ik toen ik Om de wereld te redden, klik hier van technologiefilosoof Evgeny Morozov las. Ik heb het toen besteld en ergens neergelegd, maar ik weet niet meer waar.

Militant lijstje wel! Ik zoek nog naar werken die juist de positieve kanten van technologie in het onderwijs belichten. En welke boeken over EdTech moet ik nog meer lezen?

In de zomervakantie werk ik door voor De Correspondent, ga ik een weekje naar Toscane en sluit ik me twee weken ergens in Noord-Frankrijk op om stukken te schrijven.

Fijne vakantie!

Johannes

Wekelijks mail van mij krijgen? Dat kan! Elke donderdagmiddag publiceer ik een nieuwsbrief om je op de hoogte te houden van waar ik mee bezig ben. Die verschijnt op de site, maar kan je ook in je mailbox ontvangen. Nodig ook collega-leraren en andere geïnteresseerden in onderwijs uit om mee te lezen! Schrijf je hier in