Mini-docu: In Zuid-Afrika spiegelen Instagrammers je een beter bestaan voor
In Zuid-Afrika wordt een beter bestaan niet langer bevochten door politici als Jacob Zuma, maar voorgespiegeld door beroemdheden via sociale media. Dat toont deze film van de bekende regisseur Khalo Matabane.
Niet alleen tieners houden op Instagram de schone schijn op. Deze week kwam de vrouw van de Amerikaans minister van Financiën in het nieuws nadat ze haar designerkleren hashtagte tijdens een officieel regeringsuitje. Hoon en haat waren Louise Lintons deel.
Maar patsen op Instagram gebeurt overal, ook in landen waar het verschil tussen arm en rijk nog veel groter is. Neem Zuid-Afrika, waar de ongelijkheid inmiddels groter is dan onder de Apartheid. President Jacob Zuma overleefde recent een anonieme stemming in het parlement om hem af te zetten. Het was de achtste keer dat parlementariërs probeerden een einde te maken aan de corruptie van de president.
Zakkenvullerij, misdaad, dramatische werkloosheidscijfers en een jeugd die na een bevolkingsexplosie geen toekomstverwachtingen heeft - dat is de Zuid-Afrikaanse realiteit
Van het optimisme en bevlogenheid van Nelson Mandela is weinig meer over: zakkenvullerij, nepotisme, misdaad, dramatische werkloosheidscijfers en een jeugd die na een bevolkingsexplosie geen toekomstverwachtingen heeft - dat is de Zuid-Afrikaanse realiteit.
In deze uitzichtsloosheid wordt de belofte van een beter bestaan niet langer bevochten door politieke leiders, maar voorgespiegeld door sociale media - Instagram voorop. Dat is de boodschap van de documentaire Virtual-Real South Africa, voor De Correspondent gemaakt door Khalo Matabane.
Matabane is Zuid-Afrika’s belangrijkste filmmaker. In 2013 maakte hij Nelson Mandela: The Myth and Me, die op alle belangrijke festivals te zien was. Zijn nieuwe speelfilm The Number, gebaseerd op het spraakmakende boek van Jonny Stienburg over de macht van gangsters in de gevangenis gaat in september in première op het prestigieuze filmfestival van Toronto.
In Virtual-Real South Africa toont en analyseert de filmmaker hoe de nieuwe, virtuele leiders te werk gaan bij de presentatie van het gedroomde bestaan aan hun volgers. Hij is gefascineerd door de performance en de overgang tussen echt en onecht. Hij beschrijft de honger van de volgers naar beelden vol glamour. Zijn film is een elegante overpeinzing van een filmmaker die ons, en zijn landgenoten een spiegel voorhoudt.