Beste,

Er zijn veel ontwikkelingen rond het financieren van journalistiek. Die zet ik deze week op een rijtje. Plus: een persoonlijk nieuwtje.

Mijn boek is uit!

Afgelopen week kon ik het eindelijk vertellen: ik heb een boek geschreven dat dinsdag in de winkels ligt. Het is het Dankboek, een pleidooi voor dankbaarheid én dagboek ineen, als tegengeluid voor de prestatiemaatschappij.

Je kunt gratis het eerste hoofdstuk lezen, of het boek vandaag al voorbestellen via van De Correspondent. Dan sturen we het zonder verzendkosten (binnen Nederland) naar je op en heb je het dinsdag in huis:

Vimeo
In dit filmpje vertel ik meer over het Dankboek
Probeer het Dankboek, een dagboek voor een gelukkiger leven Dankbare mensen zijn gelukkigere mensen. Alleen vergeten we vaak dankbaar te zijn. Daarom heb ik het Dankboek gemaakt. In dit dagboek kun je dagelijks drie dingen opschrijven waar je dankbaar voor bent, en waarom. Als je wakker wordt bijvoorbeeld, of voor het slapengaan. Volgens talloze studies uit de positieve psychologie, word je van dit dagelijkse ritueel optimistischer, tevredener én socialer. Probeer het ook uit! Bestel het in onze kiosk (zonder verzendkosten in Nederland)

Hoe verdienen journalistieke organisaties tegenwoordig geld?

Een paar jaar geleden zette The Guardian volledig in op het vergroten van bereik en daarmee de advertentie-inkomsten. Precies toen zakte die markt in.

Nu is de strategie van het Britse medium als volgt samen te vatten: aan iedereen donaties vragen.

  • Onder stukken, aan lezers. De inkomsten daaruit namen afgelopen jaar met 2,4 procent toe naar 257 miljoen dollar.
  • Aan grote fondsen, Met theguardian.org heeft de krant al een miljoen dollar opgehaald bij fondsen van de Hilton-familie en eBay om te schrijven over onderwerpen als moderne slavernij en klimaatverandering.

The Guardian is het toonbeeld van het toenemende belang in de filantropie in de journalistiek.

Het Franse Mediapart verdient geld aan activistische onderzoeksjournalistiek

Mediapart is een negen jaar jong Frans medium dat activistische onderzoeksjournalistiek bedrijft. Het platform heeft al meerdere politieke kopstukken laten sneuvelen doordat het financiële schandalen aan het licht bracht. Nog wat feiten:

  • De site is advertentievrij en 140.000 abonnees betalen 11 euro per maand.
  • Sinds 2011 maakt Mediapart winst. Afgelopen jaar was dat 1,9 miljoen euro.
  • Het platform heeft een winstmarge van 16,6 procent (bij The New York Times is dat 1,9 procent).

Hoe dan?!

In wordt het succes van Mediapart ontleed. De interessantste conclusie: Mediapart was een agressieve en zichtbare waakhond van de democratie in een tijd dat Franse kranten dat verzuimden.

Zuckerberg: ‘Facebook maakt abonnementenverkoop mogelijk en vraagt geen commissie’

Mark Zuckerberg op zijn Facebookpagina dat zijn bedrijf het voor enkele Amerikaanse en Europese media mogelijk wil maken abonnementen te verkopen via Facebook. Het sociale netwerk vraagt hier geen commissie voor. Ook gaat Facebook logo’s van publicaties naast artikelen tonen, zodat gebruikers beter kunnen zien dat het om journalistiek gaat.

Cynische uitleg: Facebook heeft content nodig om zijn netwerk interessant te houden.

Optimistische uitleg: wat goed dat Mark Zuckerberg de journalistiek steunt.

Ev Williams (Medium) praat over hoe hij schrijvers betaalt

Alexander Klöpping en ik hadden het er over in Een Podcast over Media: op Medium kan iedereen betaald krijgen voor schrijfsels, als het publiek er maar voor applaudisseert.

Hij vertelt dat het huidige advertentiemodel niet lonend is voor de meeste auteurs, maar de distributie van Mediums abonnee-inkomsten wel.

Ik kijk uit naar de eerste stukken van Mediumschrijvers over hoe veel of weinig geld ze op het platform verdienen. Die verschijnen ongetwijfeld over een paar weken.

YouTube maakt het moeilijker om geld te verdienen met geweld

De laatste maanden trokken adverteerders zich terug van YouTube omdat hun reclamefilmpjes getoond werden naast gewelddadige en extremistische filmpjes.

de site markeert dergelijke video’s als aanstootgevend, waardoor het niet meer mogelijk is ernaast te adverteren. Ook kunnen zulke filmpjes niet geëmbed worden, zodat advertenties op externe sites ook niet met de filmpjes geassocieerd worden.

Ook in de nepnieuwsdiscussie is dit een interessante maatregel: YouTube moet zich nu als een journalistieke redactie gaan gedragen en bepalen wat schadelijk is en wat niet.

Dat was ’m voor deze week. Dank aan Maurits Martijn voor de artikeltip.

Dank aan jou voor het meelezen. Met een hartelijke groet,

Ernst-Jan Pfauth

Innovatie in de media volgen? Luister dan elke vrijdag naar mijn Podcast over Media. Samen met Alexander Klöpping bespreek ik de interessantste artikelen over nieuwe ontwikkelingen en plannen in de mediawereld.

Abonneer je via mediapodcast.nl