Vorig jaar oktober organiseerde oliegigant Shell het kinderfestival Kinderen kunnen daar wetenschap en technologie beleven: ‘De verwondering, de vragen, de ontdekkingen, de oplossingen.’

Klinkt fantastisch, maar een paar maanden later kreeg het bedrijf een belangrijke voor het organiseren van Generation Discover. Wat zegt dat over de intenties van het bedrijf en de boodschap die kinderen al spelend meekrijgen?

Het is een vraag die me al tijden fascineert. Bedrijven zoals Shell, Google en Facebook proberen dicht bij de belevingswereld van kinderen te komen. De laatste tijd hebben wij signalen ontvangen dat ze dat niet alleen met festivals doen, maar ook op school. Dat willen we onderzoeken.

Er zijn verschillende bedrijven die middels het aanbieden van lesmateriaal ruimte krijgen op school en met het aanbieden van kennis wellicht ook invloed hebben op het wereldbeeld van kinderen. Wat betekent het eigenlijk als commerciële partijen met een duidelijk belang betrokken zijn bij ons onderwijs?

De komende weken doe ik hier samen met onderzoeksassistent Kauthar Bouchallikht en freelance journalist Han van de Wiel onderzoek naar. We willen niet alleen vertrouwen op ons eigen veldwerk, maar ook de kennis en ervaring van direct betrokkenen zo goed mogelijk leren kennen.

Daarom willen we docenten en ouders van schoolgaande kinderen in Groningen en Drenthe – de provincies waar we ons als eerste op gaan richten – vragen om ons te helpen. Ons onderzoek richt zich op primair en voortgezet onderwijs.

Als je ons helpt met dit onderzoek, kost dat waarschijnlijk een paar uur. Daarmee draag je bij aan grondig journalistiek onderzoek naar de inrichting van het onderwijs.

Je kunt je aanmelden door een mailtje te sturen naar Als je je vóór dinsdag 5 september aanmeldt, dan nemen we binnenkort contact met je op met meer details over het onderzoek en concrete vragen. We gebruiken de gegevens die je met ons deelt enkel voor dit onderzoek en waken over je privacy.

Dank bij voorbaat en tot gauw!