‘Jesse de film’ zegt veel over de toekomst van het medialandschap
Dit is de honderdste Medianieuwsbrief die ik verstuur. Heel veel dank voor het meelezen en het insturen van tips.
Deze week aandacht voor Jesse de film. Het is niet zo boeiend dat die in Carré werd vertoond. We kunnen het veel beter hebben over wat Blendle met de film deed. Want dat zegt veel meer over de toekomst van het Nederlandse medialandschap. Verder: Facebook en de Russen, Quartz is jarig en bekentenissen van berouwvolle clickbait-journalisten.
Sign of the times: Blendle koopt Jesse de film
Dit is de week met een spectaculaire ontwikkeling in de Battle of the Bundles: de documentaire over Jesse Klaver werd door Blendle opgekocht en uitgezonden. Gratis voor Blendle Premium-abonnees, uiteraard.
Een duidelijk signaal dat Blendle meer wil zijn dan alleen een tekstuele bundel (net zoals de eerdere video-samenwerking met Vice).
En dat het dus een serieuze speler kan zijn in de strijd om wie de beste bundel aanbiedt.
Wel fijn dat ze in tegenstelling tot andere bundel-boeren óók aan losse verkoop doen (I’m looking at you Ziggo, met je Game of Thrones). Jesse kost 4,99 in de losse verkoop.
Ik zal Alexander Klöpping erover uithoren in de volgende Een Podcast over Media.
Confessions of a clickbait journalist
Lezer Rik Rutten stuurde de volgende tip in: een reconstructie van The Outline van wat er misging bij millennial-publicatie Mic. Rik schrijft:
‘Mic is begonnen in het internettijdperk, groeide uit tot een boegbeeld van nieuwe politiek geëngageerde media - maar werd uiteindelijk een zielloze commercieel geleide onderneming. Helemaal interessant: de ideologisch gedreven werknemers die aan het woord komen. Zij hebben het gevoel dat zij zich hebben laten uitbuiten door een clickbait-medium en voelen zich daarbovenop ook nog eens schuldig over hun bijdrage aan de gigantische polarisatie in de VS. ‘When I think about the role Mic played in growing that sentiment of moral outrage — and it then bleeding into publications that you think should have risen above it — it doesn’t feel good.’
Ophef: Russisch bedrijf kocht voor een ton aan Amerikaanse politieke advertenties op Facebook
Ik was eerder verbaasd geweest als ze het níét hadden gedaan.
Facebook is ervoor ontworpen om tegen betaling heel nauwkeurig bepaalde doelgroepen te bedienen. Daar is niets mysterieus aan. Iedereen kan het advertentieprogramma makkelijk gebruiken.
Het is ook nog eens een heel ongereguleerde vorm van adverteren, waardoor Amerikaanse wetten voor betaalde politieke campagnes in de praktijk omzeild kunnen worden.
Waarschijnlijk gaat het Amerikaanse onderzoek naar Russische inmenging in de verkiezingen deze advertentievorm uit de obscuriteit halen.
Quartz bestaat vijf jaar, publiceert boek en lanceert verticals
Quartz is een zakelijke publicatie van The Atlantic Media-groep. Het begon in 2012 en is altijd een voorloper geweest:
- Ze waren een van de eerste publicaties met een succesvolle mobile-first-benadering.
- Ze herdefinieerden klassieke katernen en kwamen met ‘obsessions,’ zoals ‘the science of learning’ of ‘mobile in Africa.’
- Ze legden met hun Daily Brief de basis voor de nieuwsbrief-revival.
- Ze experimenteerden als eerste met een chatbot die écht toegevoegde waarde heeft.
- Ze waren een van de eersten die - tegen de tijdsgeest in - weer in de homepage investeerden.
Dus als Quartz nieuwe plannen aankondigt, dan let je op.
Welnu, wat kunnen we verwachten?
- Ze gaan boeken uitgeven. (Uitstekende move. Werkt voor ons heel goed. Goede journalistieke verhaalvorm en vorig jaar maakte boekverkoop al 14 procent van onze omzet uit - van 3,4 procent in 2015, terwijl andere omzetbronnen in 2016 ook sterk groeiden.)
- Meer verticals. Eentje over werk, eentje over cultuur.
- Meer webdocumentaires
Aan dit lijstje is weinig spectaculairs te zien. Maar dat is niet per se erg. Want als Quartz iets heeft laten zien, is het dat ze nieuwe wegen met overtuiging bewandelen. De belangrijkste les die ik bijvoorbeeld van hen leerde toen ik ze eerder dit jaar bezocht: zet je beste mensen op distributie. Laat niet de stagiair de nieuwsbrief en de chatbot bijhouden, maar een van je beste redacteuren. Het zijn in dit tijdperk immers je belangrijkste uitingsbronnen.
Dat was ’m voor deze week. Dank aan Rik Rutten voor de artikeltip.
Dank aan jou voor het meelezen. Met een hartelijke groet,
Ernst-Jan Pfauth