Ook deze twee argumenten voor smartphones in de klas houden geen stand

Vorige week schreef ik dat smartphones verboden zouden moeten worden in de klas. Twee tegenargumenten kwam daarbij steeds terug, en die wil ik graag ontkrachten.

Het eerste argument is: in plaats van verbieden, kan je de smartphone beter zinvol inzetten.

Zo op het oog een redelijk argument: wie kan er nu tegen het zinvol inzetten van welk leermiddel dan ook zijn? Sterker nog: ik zette die smartphone weleens in, bijvoorbeeld voor een quizje om te toetsen of de leerlingen de lesstof wel geleerd hadden.

Maar ‘de smartphone’ is (los van de hardware) een verzameling van apps die niet los van elkaar te zien zijn. Een leerling die z’n telefoon pakt om een quizje te maken, ziet ook gelijk dat hij 58 nieuws appjes, veertien updates op Instagram en zes grappige snapchats heeft - van vrienden die op dat moment in een ander lokaal les hebben. Kan dat quizje opwegen tegen de afleiding die een kind op dat moment ervaart?

Een tweede probleem dat ik heb met dit argument, is dat het zich niet uitspreekt over welke regels er zouden moeten zijn wat betreft smartphones. Betekent ‘zinvol inzetten’ dat je je mobieltje tijdens de les op tafel mag leggen, dat-ie in je broekzak moet zitten of dat-ie je tas in moet? Moet je mobieltje uit staan of mag-ie ook aan staan? Mag een leerling zelf bepalen dat het ‘zinvol’ is om z’n smartphone erbij te pakken, of gaat de docent daarover?

Als ‘zinvol inzetten’ betekent dat een leerling z’n mobieltje bij zich mag dragen tijdens de les, dan staan tegenover die paar keer in de week dat hij z’n mobieltje zinvol in moet zetten, tientallen lesuren die hij append, netflixend, snapchattend en instagrammend door kan brengen. Daar biedt dit argument geen oplossing voor.

Het tweede argument is: je zou kinderen juist om moeten leren gaan met hun smartphone.

Weer geldt: dat biedt leraren geen houvast. Mag je je mobieltje dan wel of niet in je zak hebben? Én: smartphones verbieden is óók een manier om kinderen daarmee om te leren gaan. De boodschap is dan: je bent hier om iets te leren van iemand die deze les heeft voorbereid, daar ga je niet doorheen zitten appen want daardoor leer je minder én het is asociaal.

Lijkt mij een prima boodschap.

Lees hier m’n column over smartphones in de klas terug Lees hier meer over een smartphoneloos experiment dat ik deed met een klas