Beste,

Er was eens een album van Wu-Tang Clan waarvan

Er bestaat maar één exemplaar, dat in handen is van Martin Shkreli, de man die bekend werd omdat hij een patent op aidsmedicijnen opkocht en ze vervolgens tig keer zo duur maakte.

Het Wu-Tang Clan-album kocht hij voor 1,2 miljoen dollar op, de inhoud mag hij de komende 88 jaar niet commercieel verspreiden.

Er zit nog een heel ander verhaal achter dat vóór Shkreli in een zwaar bewaakte ruimte in Marrakech bewaard werd.

Volgende week vrijdag 20 oktober, in de Melkweg in Amsterdam, kun je het horen. Dan vertellen de mensen die nauw betrokken waren bij het verspreiden (of juist geheimhouden) van de plaat wat er achter de schermen gebeurde.

Een van de tofste muziekevenementen

Want dan vindt een van de spannendste muziekevenementen van het jaar plaats: als onderdeel van het ADE dancefestival. Het is een muziekconferentie voor makers en luisteraars, dromers en liefhebbers. Het thema: ‘This is not America.’

De rode draad van het programma: het vieren en duiden van de immense internationale hiphopscene, waarin Nederland met zijn jonge talenten en wereldberoemde producers een sleutelrol speelt.

Wat je die dag kunt zien

Ik belde onze correspondent populaire cultuur én creatief directeur van ADE Beats, om hem te vragen wat er precies te halen valt op deze dag.

Saul: ‘Het is in de eerste plaats een netwerkconferentie, dus als je iemand bent die verder wil met rappen of muziekmaken, als je manager wilt worden of bij een label wilt werken: zeker gaan. Zo is er de mogelijkheid om als artiest advies te krijgen van mensen uit de industrie. Dus neem je demo mee.’

Maar er zijn ook veel lezingen en panels. Aan de hand van de Nederlandse én andere scenes vertellen artiesten, producers en andere mensen uit de industrie over globalisering, over identiteit, over kruisbestuiving tussen muzikale genres en creatieve velden als muziek, video, reclame en mode.

Muziek als beginpunt om te praten over mondiale ontwikkelingen, dat is wat hiphop is, en dat is wat er gaat gebeuren op ADE Beats. Zo gaat een toespraak over adverteren binnen de hiphop ook over hoe sponsoren betrokken bij de hiphopcultuur zich bewust kunnen worden van of ze iets bijdragen aan de cultuur, in plaats van er alleen een financieel slaatje uit te slaan.

De grote rol van Nederland

Maar waarom die nadruk op hiphop buiten Amerika? Saul: ‘In de VS is hiphop al zo lang commercieel succesvol, dat er veel formule is ingeslopen, veel belangen zijn. Dan blijkt het soms moeilijk om spannend en vernieuwend te blijven. Drake wil nu bijvoorbeeld bij de grimemannen uit Engeland horen, dat is waar de intrigerende dingen gebeuren. Amerika heeft hiphop wereldwijd groot gemaakt, maar intussen gebeurt er ook buiten Amerika zoveel interessants waar zij niks mee te maken hebben - daardoor gaat de muziek in Amerika uiteindelijk ook anders klinken.’

En: ‘Nederlandse artiesten hebben succes hier, maar beats met internationale potentie. De wereld wordt overal kleiner en creatief talent kan elkaar makkelijker vinden en beïnvloeden. De rol die Nederlandse producties spelen in het vormen van de popsound van nu, is ongekend groot. Dat roepen we binnen de scene al sinds het begin der tijden, maar het is tijd om die boodschap algemeen bekend te maken.’

ADE Beats is een mooie kans om met grootheden en liefhebbers te praten en fantaseren over wat de toekomst ons gaat brengen. Saul: ‘Er zijn niet veel landen waar zeven nationale hiphopacts in de top 10 staan, Nederland is rijk.’

Mijn zoektocht volgen? Als correspondent Vooroordelen wil ik rellen tegen journalistieke conventies die bepalen welke mensen wel of niet een podium verdienen. Schrijf je hier in voor mijn wekelijkse mail