Beste,

Vroeger was de wereld overzichtelijk. Je had een desktop, laptop, misschien een tablet en een telefoon.

Maar nu staan we aan de vooravond van een hele reeks nieuwe gadgets. Met slimme oordopjes, horloges met beeldschermen, augmented reality-brillen, automatische camera’s en praatpalen. Je telefoon is het controlecentrum van al deze nieuwe apparaten.

In deze Medianieuwsbrief een overzicht van de nieuwste ontwikkelingen. En een aanmoediging om jezelf de vraag te stellen: ga ik deze apparaten gebruiken?

Welke nieuwe apparaten kun je verwachten?

Met de nieuwe kun je tweetalige gesprekken voeren. Je zegt tegen je oordopje: ‘Help me speak Italian.’ Vervolgens spreek je in je eigen taal, maar klinkt uit je telefoonspeaker Italiaans. Als de Italiaan waarmee je converseert iets terugzegt, hoor je de vertaling in je oordopjes.

Nog een nieuwe gadget van Google: deze automatische camera maakt betere foto’s en video’s dan jij. Want bij Google vinden ze het irritant dat je een camera moet vasthouden: dan mis je de mooiste momenten. Daarom maakt de nieuwste Googlecamera automatisch foto’s van momenten waarvan het apparaat denkt dat ze bijzonder zijn.

En vooral: Amazon, Apple en Google brengen de ene na de andere smart speaker op de markt

In Nederland zijn de slimme speakers nog niet beschikbaar, maar in de VS is een ware praatpaalwedloop gaande tussen Amazon, Apple en Google. Miljoenen huishoudens hebben al zo’n ding in huis staan. Inmiddels zijn de techbedrijven ook begonnen met het lanceren van

Voor wie een demonstratie wil zien van Amazons praatpaal: kijk vooral het item met Alexander Klöpping bij terug.

Al deze apparaten zijn onderdeel van de aandachtseconomie

In delen oud-techmedewerkers hun zorgen over de aandachtseconomie. Al die nieuwe apparaten monopoliseren onze aandacht. Ook op momenten dat je even geen device kunt vasthouden, kun je via die nieuwe devices nog steeds consumeren - want je kunt in het luchtledige praten. En dan heb ik het nog niet eens over de privacybezwaren.

Die techmedewerkers proberen hun telefoon dus zo min mogelijk te gebruiken, sturen hun kinderen naar gadgetvrije scholen en maken zich ondertussen zorgen dat al die afleiding onze vrije wil in gevaar brengt.

Ga je ze gebruiken?

Dit alles roept de vraag op: ga ik die apparaten gebruiken?

Die camera en slimme oordopjes kan ik missen. Maar het aanschaffen van zo’n praatpaal is verleidelijk. Als je daar later je boodschappen mee kunt bestellen, makkelijk muziek en podcasts mee kunt afspelen en minder naar je telefoon hoeft te grijpen voor zoekopdrachten, dan kan het je dagelijks leven makkelijker maken.

Tegelijkertijd betekent het aanschaffen van zo’n praatpaal dat een nog groter gedeelte van mijn leven geregistreerd wordt en ingezet kan worden voor commerciële doeleinden.

Collega Dimitri Tokmetzis verwacht trouwens dat er op termijn privacyvriendelijke alternatieven zullen komen voor de praatpalen en andere slimme apparaten.

Apple is in ieder geval steeds mondiger over privacy

Apple heeft net nieuwe privacyvoorwaarden Door de standpunten die ik daar las (en hun track record, denk aan de FBI-controverse en hun nieuwe iOS), zou ik een praatpaal van Apple eerder vertrouwen.

Vooral omdat hun verdienmodel zich ook beter voor privacyvriendelijke producten leent, omdat Apple geld verdient aan hardware en door consumenten betaalde services. Terwijl een bedrijf als Google qua verdienmodel nog steeds een advertentiebedrijf is. In die zin ben ik eerder geneigd dit soort slimme producten van Apple aan te schaffen.

Hoe maak jij deze afweging? Laat het vooral weten in de bijdragen.

Dat was ’m voor deze week, met een hartelijke groet,

Ernst-Jan Pfauth

Innovatie in de media volgen? Luister dan elke vrijdag naar mijn Podcast over Media. Samen met Alexander Klöpping bespreek ik de interessantste artikelen over nieuwe ontwikkelingen en plannen in de mediawereld.

Abonneer je via mediapodcast.nl