Ik schrijf dit terwijl ik in een Marriott-badjas op een van mijn twee bedden in een hotelkamer in Qatar lig. Ik kom net uit bad, de roomservice komt zo oordoppen brengen en op de spiegel heeft iemand met stift geschreven:

‘Beste Johannes, Welkom in Marriott Marquis. Wij wensen je een prettig verblijf! Tuut! Tuut! Tuut! De groetjes van Ruud! (Housekeeping team)’

Echt waar. Kijk maar:

Ik ben op de in Doha, Qatar - een onderwijsconferentie met meer dan 2.000 deelnemers. Tagline: ‘Co-Exist, Co-Create: Learning to Live and Work Together.’ De komende twee dagen worden hier belangrijke onderwijsthema’s besproken en wordt de WISE Prize uitgereikt.

Belangrijker: er worden samenwerkingen tussen organisaties beklonken, investeringen binnengesleept, deals gesloten en er wordt nagedacht over onderwijsbeleid. Ik zal er verslag van doen.

Goede weken voor de onderwijsjournalistiek

In navolging van schreef ik vorige week Ik betoog daarin dat we kinderen niet alleen moeten opleiden tot vaardige gebruikers van technologie en kritische mediaconsumenten, maar ook tot tech-kritische burgers.

Andere media schreven bijzonder goede stukken over onderwijs de afgelopen weken. Dit vond ik de vier belangrijkste verhalen:

  • een schoolconcept waar investeerders onder wie Mark Zuckerberg (Facebook) 175 miljoen dollar in investeerden. Op die hightech AltSchools worden kinderen voortdurend gemonitord, waardoor kinderen beter ‘onderwijs op maat’ zouden kunnen krijgen. Hoewel het 30.000 dollar per jaar kost om je kind er te stallen, maken de scholen vijf jaar na oprichting nog steeds verlies. Daarom verandert het businessmodel: technologie verkopen aan andere scholen wordt nu het voornaamste doel.
  • Meer Silicon Valley in dit stuk van Voor wie niet gelooft dat technologiebedrijven het onderwijs willen beïnvloeden: journalisten Natasha Singer en Danielle Ivory lazen duizenden pagina’s aan documenten, interviewden tientallen schoolleiders, onderzoekers, leraren, ouders en werkgevers van techbedrijven en reconstrueerden het playbook van Silicon Valley om schoolleiders te beïnvloeden. Ik vraag me af: hoe zou dat in Nederland werken?
  • van Sophie Stadhouders (Follow The Money) over de schoolboekenmarkt. Hoewel, markt? In Nederland zijn er maar drie spelers: Van Dijk, Iddink en OsingadeJong. Van Dijk heeft een marktaandeel van 70 procent, en had in 2016 een omzet van 300 miljoen. De Nederlander betaalt daarvoor.
  • van de ondergang van Steve Jobsscholen door Lorianne van Gelder (Het Parool). Powerquote: ‘Op een dag hoorde de moeder van Esma dat vriendinnen met haar dochter onder het mom van ‘zo worden baby’s gemaakt’ naar porno hebben zitten kijken op de iPad, zonder dat ­iemand ingreep. Haar scores bleven tegen­vallen.’

Tuut tuut tuut!

Johannes