Beste,
Ik schrijf dit terwijl ik in een Marriott-badjas op een van mijn twee bedden in een hotelkamer in Qatar lig. Ik kom net uit bad, de roomservice komt zo oordoppen brengen en op de spiegel heeft iemand met stift geschreven:
‘Beste Johannes, Welkom in Marriott Marquis. Wij wensen je een prettig verblijf! Tuut! Tuut! Tuut! De groetjes van Ruud! (Housekeeping team)’
Echt waar. Kijk maar:
Ik ben op de WISE Summit in Doha, Qatar - een onderwijsconferentie met meer dan 2.000 deelnemers. Tagline: ‘Co-Exist, Co-Create: Learning to Live and Work Together.’ De komende twee dagen worden hier belangrijke onderwijsthema’s besproken en wordt de WISE Prize uitgereikt.
Belangrijker: er worden samenwerkingen tussen organisaties beklonken, investeringen binnengesleept, deals gesloten en er wordt nagedacht over onderwijsbeleid. Ik zal er verslag van doen.
Goede weken voor de onderwijsjournalistiek
In navolging van mijn stuk over de Nederlandse programmeerlobby, schreef ik vorige week een stuk over ‘digitale geletterdheid.’ Ik betoog daarin dat we kinderen niet alleen moeten opleiden tot vaardige gebruikers van technologie en kritische mediaconsumenten, maar ook tot tech-kritische burgers.
Andere media schreven bijzonder goede stukken over onderwijs de afgelopen weken. Dit vond ik de vier belangrijkste verhalen:
- Dit stuk over AltSchool, een schoolconcept waar investeerders onder wie Mark Zuckerberg (Facebook) 175 miljoen dollar in investeerden. Op die hightech AltSchools worden kinderen voortdurend gemonitord, waardoor kinderen beter ‘onderwijs op maat’ zouden kunnen krijgen. Hoewel het 30.000 dollar per jaar kost om je kind er te stallen, maken de scholen vijf jaar na oprichting nog steeds verlies. Daarom verandert het businessmodel: technologie verkopen aan andere scholen wordt nu het voornaamste doel.
- Meer Silicon Valley in dit stuk van The New York Times. Voor wie niet gelooft dat technologiebedrijven het onderwijs willen beïnvloeden: journalisten Natasha Singer en Danielle Ivory lazen duizenden pagina’s aan documenten, interviewden tientallen schoolleiders, onderzoekers, leraren, ouders en werkgevers van techbedrijven en reconstrueerden het playbook van Silicon Valley om schoolleiders te beïnvloeden. Ik vraag me af: hoe zou dat in Nederland werken?
- Een zeer volledige mustread van Sophie Stadhouders (Follow The Money) over de schoolboekenmarkt. Hoewel, markt? In Nederland zijn er maar drie spelers: Van Dijk, Iddink en OsingadeJong. Van Dijk heeft een marktaandeel van 70 procent, en had in 2016 een omzet van 300 miljoen. De Nederlander betaalt daarvoor.
- Deze heerlijke reconstructie van de ondergang van Steve Jobsscholen door Lorianne van Gelder (Het Parool). Powerquote: ‘Op een dag hoorde de moeder van Esma dat vriendinnen met haar dochter onder het mom van ‘zo worden baby’s gemaakt’ naar porno hebben zitten kijken op de iPad, zonder dat iemand ingreep. Haar scores bleven tegenvallen.’
Tuut tuut tuut!
Johannes
Wekelijks mail van mij krijgen? Dat kan! Elke donderdagmiddag publiceer ik een nieuwsbrief om je op de hoogte te houden van waar ik mee bezig ben. Die verschijnt op de site, maar kan je ook in je mailbox ontvangen. Nodig ook collega-leraren en andere geïnteresseerden in onderwijs uit om mee te lezen!Dit verhaal heb je gratis gelezen, maar het maken van dit verhaal kost tijd en geld. Steun ons en maak meer verhalen mogelijk voorbij de waan van de dag.
Al vanaf het begin worden we gefinancierd door onze leden en zijn we volledig advertentievrij en onafhankelijk. We maken diepgravende, verbindende en optimistische verhalen die inzicht geven in hoe de wereld werkt. Zodat je niet alleen begrijpt wat er gebeurt, maar ook waarom het gebeurt.
Juist nu in tijden van toenemende onzekerheid en wantrouwen is er grote behoefte aan verhalen die voorbij de waan van de dag gaan. Verhalen die verdieping en verbinding brengen. Verhalen niet gericht op het sensationele, maar op het fundamentele. Dankzij onze leden kunnen wij verhalen blijven maken voor zoveel mogelijk mensen. Word ook lid!