Beste,

We kunnen veel meten. Of een leerling z’n Franse woordjes kent bijvoorbeeld, of iemand de abc-formule kan toepassen.

De laatste weken kwam ik nog veel meer meetkunde tegen in het onderwijs.

Tijdens de SURF Onderwijsdagen, een conferentie over technologie en onderwijs, vertelde iemand me enthousiast dat haar bedrijf een programma had ontwikkeld waarmee je precies kon zien hoe lang een student naar een digitale opdracht had gekeken.

Tijdens een workshop zei een universitair docent: van de studenten die zich niet hebben voorbereid voor het allereerste college, haalt het merendeel het vak niet.

Learning analytics heet dat, data over hoe leerlingen of studenten leren.

En we willen nog veel meer meten

Zijn er grenzen aan wat we kunnen en mogen meten in het onderwijs?

Deze week stuitte ik op lector onderwijstechnologie aan de University of Stirling in Schotland. Hij schrijft over een nieuwe trend: het meten van sociaal-emotionele vaardigheden als zelfbeheersing, veerkracht, doorzettingsvermogen en sociale intelligentie.

Namelijk met apps die het gedrag van leerlingen monitoren, computerprogramma’s die op basis van gezichtsuitdrukking emoties kunnen lezen en draagbare apparaten die via je huid emoties proberen af te lezen.

Wat vinden jullie daarvan?

Hoewel het klinkt als een dystopie die heel ver weg is, maak ik me wel zorgen. De OESO en het World Economic Forum zijn namelijk al projecten gestart om sociaal-emotionele vaardigheden te kunnen meten, schrijft Williamson.

Volgens mij is dit dus de kern: doordat we steeds meer gaan meten in het onderwijs, klinkt er ook een steeds luidere roep om aandacht voor ‘vaardigheden’ als doorzettingsvermogen en sociale intelligentie. En we zijn zo gewend om ‘opbrengstgericht’ te werken, dat we resultaten willen zien. Dus proberen we ook die sociaal-emotionele vaardigheden meetbaar te maken.

De commissie-Schnabel maakte in Onderwijs2032, het belangrijkste onderwijsadvies van de afgelopen jaren, een terecht onderscheid tussen meetbaar en merkbaar onderwijs. Meetbaar is wat je moet leren bij wiskunde, geschiedenis of Duits; merkbaar omvat bijvoorbeeld verantwoordelijkheid en zelfvertrouwen.

Het gevaar is dat we dat wat merkbaar is, meetbaar maken. om sociaal-emotionele vaardigheden te meten bestaat al en is heel populair in de Verenigde Staten. En waarom zou je die vaardigheden in de toekomst niet meten met een computer die gezichtsuitdrukkingen leest, als dat de beste manier is om zoiets te meten?

Deze podcast over onderwijs moet je volgen

Ik vestigde een persoonlijk record vorige week: ik publiceerde dat zich aanpast aan het niveau van de leerling, die zulk materiaal maakt én over waarom leraren deze week een nieuwe vakbond oprichtten en terecht staakten.

En ik luisterde naar een nieuwe podcast. Mijn collega-onderwijsjournalisten Anja Vink en Ronald Buitelaar (samen 314 jaar onderwijservaring) publiceerden namelijk de eerste aflevering van hun podcast Omroep Onderwijs. Daarin zullen ze regelmatig ontwikkelingen in het onderwijs doornemen. Volgen dus! luister je de eerste aflevering.

Met groet!

Johannes

Wekelijks mail van mij krijgen? Dat kan! Elke donderdagmiddag publiceer ik een nieuwsbrief om je op de hoogte te houden van waar ik mee bezig ben. Die verschijnt op de site, maar kan je ook in je mailbox ontvangen. Nodig ook collega-leraren en andere geïnteresseerden in onderwijs uit om mee te lezen!

Schrijf je hier in