Spring naar inhoud

Heeft het Soedanese regime in Darfur gewonnen?

Ooit was het een crisis waar mensen voor de straat op gingen. Waar George Clooney en Ruud Gullit hun naam aan verbonden. Waar hulporganisaties moord en brand om schreeuwden. Darfur.

Nu horen we vrijwel niets meer over de Soedanese regio. Terwijl de oorlog er nog altijd voortwoedt. De langst durende genocide uit moderne tijden, noemt academicus Eric Reeves het.

Dat er een arrestatiebevel van het Internationaal Strafhof voor de Soedanese president Omar Al-Bashir ligt, lijkt niets te veranderen. Sterker nog: de EU en de VS hebben hun banden met het regime de afgelopen jaren juist aangehaald.

Heeft het Soedanese regime gewonnen, vragen journalist Klaas van Dijken en fotografe Adriane Ohanesian zich af. Did Evil Win? is de prikkelende titel van hun nieuwe, interactieve documetaire, die gisteren werd gelanceerd.

In 2015 bezochten Van Dijken en Ohanesian illegaal de frontlinie in het hart van Darfur. Van Dijken won daarvoor de journalistieke prijs De Tegel - het was voor het eerst in jaren dat er een buitenlandse journalist het gebied in wist te komen.

Wat ze er troffen was meer dan schokkend: tienduizenden ontheemden die in grotten proberen te overleven. Vrouwen en meisjes die systematisch verkracht werden. Ohanesian won een World Press Photo voor haar portret van een 7-jarig jongentje dat onder de brandwonden zat van een bombardement van de Soedanese overheid.

Did Evil Win? is de nieuwste poging van Van Dijken en Ohanesian om de ogen van de wereld weer op Darfur te vestigen. Met duistere muziek op de achtergrond kun je je als kijker een weg banen door een spinnenweb van korte interviews, foto’s en vragen. Ga ervoor zitten - en verdiep je in een ongekend gruwelijk conflict.


YouTube
Trailer Did Evil Win?
Hier vind je de interactieve documentaire Did Evil Win? Op de site van het Compagnietheater vind je meer informatie over de fototentoonstelling Did Evil Win? Lees hier het verhaal terug dat Klaas van Dijken in 2016 vanuit Darfur maakte Bekijk hier de foto waarmee Ohanesian in 2016 een World Press Photo won
Correspondent Globalisering