Uit de serie ‘Virtual Iraq’ door Lisa Barnard
De vergeten les van duizenden jaren oorlog: de mens is veel minder gewelddadig dan je denkt Wie het nieuws volgt of verslaafd is aan series als Game of Thrones, denkt al snel dat mensen gemakkelijk geweld gebruiken. Ook de grootste denkers waren het erover eens: diep vanbinnen is de mens een beest. Maar wat nu als dit beeld niet klopt? Een oud onderzoek uit de Tweede Wereldoorlog werpt een heel ander licht. Lees het verhaal van Rutger Bregman hier terug
Illustratie door onze redactioneel vormgever Leon Postma
Waarom een sneeuwbui het hele spoor platlegt. Dertig jaar marktwerking in Nederland Marktwerking leek me het saaiste onderwerp ooit. Toch zou ik uiteindelijk zeven jaar beschrijven hoe dat de post, de zorg, de kinderopvang en meer publieke sectoren veranderde. En: waarom hierdoor ’s winters de treinen zo vaak vaststaan.
Lees hier het verhaal van Sander Heijne terug
Still uit de documentaire Dollar Heroes
Noord-Koreaanse dwangarbeiders bouwden mee aan Nederlandse schepen (en hun loon ging naar Kim Jong-un) Tot en met 2017 werkten tientallen Noord-Koreaanse dwangarbeiders op een Poolse werf. In die periode lieten elf Nederlandse bedrijven er schepen of onderdelen bouwen. Het contante geld dat het werk opleverde, ging naar het regime van Kim Jong-un. Lees hier het verhaal van Casper van der Veen terug
Illustraties: Sandro Rybak (voor De Correspondent)
Note to self: Hoe notities maken je leven verrijkt Ik doe het al jaren en kan het van harte aanbevelen: notities maken. Want door je leven vast te leggen, leer je jezelf beter kennen, je werk beter te doen en je mooiste gedachten te bewaren. Mits je een goed systeem hebt.
Lees hier het verhaal van Ernst-Jan Pfauth terug
Illustratie door onze redactioneel vormgever Leon de Korte
Waarom ik van mening veranderde over klimaatrechtszaken tegen Amerikaanse oliebedrijven Kun je oliebedrijven verantwoordelijk houden voor klimaatverandering en ze voor de rechter slepen? Nee, vond ik eerst. Maar nu realiseer ik me: het is zo gek nog niet. Lees hier het stuk van Jelmer Mommers terug
Illustratie door onze redactioneel vormgever Leon de Korte
Dit zijn de vier belangrijkste thema’s voor Europa (en ik ga ze voor je volgen) De geloofwaardigheid van de Europese Unie staat op het spel. Kan ze voldoen aan haar verheven beloftes, bijvoorbeeld op het gebied van klimaat en respect voor menselijke waardigheid? Aan de hand van vijf symbolische plekken in Brussel schets ik de grote uitdagingen voor de EU. Lees hier het stuk van Tomas Vanheste terug
Foto: Alan Band/Keystone/Getty Images
Hulp gezocht: hoe kunnen we schoonmaakwerk beter organiseren? Je losmaken van de stofzuiger, om er een ander achter te zetten. Prettig, zo’n schoonmaakster, want als je er één inhuurt houd je meer tijd over voor werk, familie en jezelf. Maar geldt dat ook voor de werkster zelf? Lees hier de oproep van Bregje Hofstede terug
Foto: Ola Lanko (voor De Correspondent)
Waarom ‘hygge’ het nieuwe ‘zen’ werd Welke ervaringen scheppen het moderne leven? Zwijmelen bij alles uit Scandinavië, bijvoorbeeld. Is het niet bij een Scandi-thriller, dan wel bij minimalistisch blankhouten design of lezend in wéér een nieuw lifestyleboek uit de ‘gelukkigste landen ter wereld.’ Wat brengen hygge en lagom ons? En wat nemen ze ons af?
Lees hier het verhaal van Nina Polak terug
Illustratie: Jasmijn de Nood (voor De Correspondent)
Hoe Thierry Baudet aan de lippen hing van Jean-Marie Le Pen Dat Thierry Baudet graag flirt met radicaal rechts, is inmiddels geen geheim meer. Wat wij nog niet wisten is dat de populaire politicus twee keer Jean-Marie Le Pen bezocht en dat er opvallende ideologische overeenkomsten tussen hen bestaan. Lees hier het verhaal van Marijn Kruk terug
Foto: Kel O’Neill
Bidden met je blaffer in de aanslag: ook Amerikaanse kerken bewapenen zich Leraren zouden een wapen kunnen dragen, opperde president Trump na de school shooting in Florida. In die redenatie staat hij niet alleen. Kijk en lees mee met een indringend multimediaal verslag van het Amerikaanse geweldsdenken.
Bekijk hier de multimediale productie van Kel O’Neill terug